بهشت هم اکنون وجود دارد یا در قیامت ایجاد خواهد شد؟

برای بهشتیان غرفه‌هایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق‌تعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاه‌هایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته می‌شود، لباس‌های طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینت‌بخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...

یادداشت دوم
بهشت هم اکنون وجود دارد یا در قیامت ایجاد خواهد شد؟
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»

آيات و روایات فراواني دلالت دارد كه بهشت و دوزخ هم اكنون موجود است. از همین رو شيخ مفيد (رحمه‏الله) مي‏نويسد: «بهشت و دوزخ آفريده شده است. اخبار در اين‏باره موجود ، و اجماع و اتفاق نيز مؤيد مطلب است.».   و اینک مروری بر آیاتی چند از قرآن مجید در این باره:

  1. “و پيامبر (ص) بار ديگر جبرئيل را ، در نزد سدرة المنتهي مشاهده كرد، نزد آن سدره بهشتي است كه جايگاه تقواپيشگان است.”

در رابطه با آیه فوق پيامبر(ص) فرمود: شبانه مرا به آسمان بردند و به سدرة المنتهي رسيدم…، همینکه فرشتگان مرا ديدند خوش آمد گفتند. آن گاه آوای لرزش نسيم سدره و حركت درهاي بهشت را كه از شدّت شادماني در اهتزاز بود مي‏شنيدم و شنيدم که بهشت‏ها برای ديدار علي، فاطمه، حسن و حسين (عليهم‏السلام) ابراز اشتياق مي‏كردند.

  1. “بپرهيزيد از آتشي كه آتش زنه آن مردم بدكار و سنگ‏هاي خاراست كه براي كافران مهیا شده است.”

در این آیه کلمه (أُعدّتْ = مهیا شده) فعل‏ماضي است و ظهور در تحقق كنوني دوزخ دارد و نشانه مخلوق بالفعل بودن آن است.  از طرف دیگر از این جهت فرقی بین بهشت و دوزخ نیست و قرآن درباره آن مي‏فرمايد: (أعدّت للمتّقين)؛ بهشت برای پارسایان مهیا شده است.   بنابراین بهشت نيز هم‏اكنون موجود است.

  1. “نه چنين است كه مي‏پنداريد! اگر علم اليقين مي‏داشتيد حتماً دوزخ را مي‏ديديد، آنگاه به چشم يقين مشاهده مي‏كرديد!”

این آیات از مشاهده پذیر بودن دوزخ برای اصحاب یقین خبر می¬دهد، در حالیکه اگر دوزخ یا بهشت وجود نمي‏داشت و آفريده نشده بود ديدني نبود. در این باره ماجرای حارثة بن مالك بن نعمان انصاري خواندنی است. او خدمت رسول گرامي اسلام (ص) رسید و عرض كرد: « گويي هم اكنون اهل بهشت را مي‏بينم كه به ديدار يكديگر مي‏روند و فرياد اهل دوزخ را در آتش جهنّم مي‏شنوم. پيامبر (ص)  فرمود: اين بنده‏اي است كه خدا دلش را به نور ايمان منوّر ساخته است…»  و

از رواياتي كه درباره بهشت وارد شده نیز علم قطعي به خلقت كنوني آنها حاصل مي‏شود. اکنون به جهت اختصار چند نمونه¬ از آنها مرور می¬شود:

  1. پيامبر (ص) فرمود چون وارد بهشت شدم فرشتگاني ديدم كه به ساختن قصرهايي مشغول بودند. در اين ميان گاهي از كار بازمي‏ايستادند. راز آن را جويا شدم. گفتند: تا اين كه نفقه (مصالح) برسد. گفتم نفقه چيست؟ گفتند: گفتار مؤمن: «سبحان الله والحمدلله ولا إله إلّا الله والله اكبر». هرگاه مؤمن اين ذكر را ادامه دهد، ما مشغول ساختن مي‏شويم و آن‏گاه كه متوقّف شود ما از ساختن دست مي‏كشيم.
  2. امام صادق (ع) مي‏فرمايد: به سه چيز گوش شنوا عطا شده است: بهشت، جهنّم و حورالعين. هنگامي كه بنده خدا نماز گذارد و گويد: «ألّلهمّ أعتقنى من النّار وأدخلنى الجنّة وزوّجنى من الحور العين» آتش گويد: پروردگارا بنده‏ات خواستار رهايي از من است، او را آزاد كن. بهشت گويد: پروردگارا بنده‏ات خواستار سكونت در من است، در من جايش ده. حوريان گويند: پروردگارا بنده‏ات خواستگار من است، مرا به تزويج وي درآور… اين حديث به روشني خلقت كنوني بهشت، دوزخ و حورالعين را بيان مي‏كند.
  3. هروي می¬گويد: به امام رضا (ع) عرض كردم: از بهشت و دوزخ به من خبر دهيد كه آيا اين دو امروز آفريده شده است؟ زيرا گروهي مي‏گويند: اين دو هنوز آفريده نشده و در آينده آفريده مي‏شود. فرمود: آنان از ما نيستند و ما از آنان نيستيم. كسي كه انكار آفرينش بهشت و دوزخ كند پيامبر (ص) و ما را تكذيب كرده و از ولايت ما چيزي نپذيرفته و در دوزخ جاودان خواهد بود؛ زيرا خداوند فرمود: (هذه جهنّم الّتي يكذّب بها المجرمون يطوفون بينها وبين حميم ان) و پيامبر (ص) فرمود: چون مرا به آسمان عروج دادند جبرئيل دست مرا گرفت و به بهشت وارد كرد و از رطب بهشت به من داده خوردم. آن خرماي بهشتي در صلب من نطفه‏اي شد كه چون به زمين هبوط كردم با خديجه هم‏بستر شدم و او به فاطمه (عليهاالسلام) باردار شد. بنابراين، فاطمه حوري بهشتي است در قالب انسان. هرگاه كه به بوي بهشت اشتياق مي‏ورزم بوي دخترم فاطمه را استشمام مي‏كنم.

با توجه به آنچه گذشت متكلّم عالي قدر شيخ مفيد (ره) مي‏گويد: «بهشت و دوزخ آفريده شده است. اخبار در اين‏باره موجود است، و اجماع و اتفاق نيز مؤيد مطلب است.»