بدون اندوخته‌های علمی و پژوهش، جهاد تبیین ممکن نیست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه، در نشست صمیمی با گروه های علمی جهادی، به بیان نکات مهمی در عرصه جهاد تبیین پرداخت.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «دشمن یک جنگ ترکیبی انجام می‌دهد و ما باید به جهاد تبیین بپردازیم» پس باید بیاموزیم و مقدمات را درکنار هم قرار دهیم و آموزش ببینیم تا در میدان عمل پای ما نلغزد.

رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه گفت: جهاد تبیین چگونه محقق می‌شود؟ نکته نخست جهاد یک عمل مخلصانه است، پس اگر کسی وارد جهاد تبیین شود؛ باید با نیت خالصانه و با تمام توان وتلاش وارد شود؛ و الا نام جهاد به او صدق نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: در بحث تبیین امر مجهولی داریم که باید به توضیج آن بپردازیم، شناخت درست امر مجهول مهم است و باید دید چه زوایایی دارد؟ راه‌های پرده‌گشایی و رفع ابهام چگونه است؟ نمی‌توان بدون ذخیره‌های علمی و اندوخته‌های علمی دست به جهاد تبیین زد.

وی در ادامه گفت: نکته سوم مسئله‌شناسی، تسلط بر ابعاد مسئله و روش و چگونگی حل مسئله است که نیاز به دانش دارد.

رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه تصریح کرد: نکته چهارم تولید محتوای دقیق و مناسب با مخاطب است که بتوان ایجاد اقناع در عموم کند.

وی در ادمه اشاره کرد: اینجاست که این امر گره می‌خورد به عرصه‌های تحقیق و پژوهش. مسئله را چطور باید شناخت و چگونه حل نمود و چه پاسخ هایی را می توان داد و با چه ابزاری منتقل کرد؟ همه این امور در جنگ ترکیبی شناختی مبتنی بر پژوهش است و در نوبت بعد به تیم دیگری در صف جامعه نیاز است تا از امور پژوهش شده و تولید شده استفاده کرده و به تبیین گری بپردازد.