مقصود از خانواده‌گرایی، گرایش اشخاص به همسرگزینی، همسرداری و فرزندپروری است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای همایش «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» سومین نشست علمی با موضوع «سبک زندگی و حقوق خانواده در نقشه مهندسی فرهنگی کشور» با ارائه حجت الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا به دبیری دکتر سیدحسین فخرزارع و حضور اعضا شورای علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه روز چهارشنبه ۲۰ بهمن سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

حجت الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا با اشاره به اینکه برخلاف سبک زندگی «خانواده‌گریز» در رهبانیت مسیحی و «خانواده‌ستیز» در فمینیسم افراطی، سبک زندگی اسلامی «خانواده‌گرا» و «خانواده‌محور» است؛ بیان نمود مقصود از «خانواده‌گرایی»، گرایش اشخاص به همسرگزینی، همسرداری و فرزندپروری، و منظور از «خانواده‌محوری» محور قرار گرفتن خانواده در سیاست‌گذاری، قانونگذاری و برنامه‌های اجرایی است. در اصل دهم قانون اساسی با تأکید بر این معنی چنین آمده است:

«از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد».

نیز در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور چنین آمده است:

«التزام و اهتمام به حفظ و تعالی جایگاه خانواده در کلیه سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و قانونگذاری‌ها و در تمامی نظام‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی»؛ (راهبرد کلان سوم، بند ۴ از راهبردهای ملی).

بنابراین، ساختارهای حقوقی ما باید مانند سبک زندگی اسلامی، خانواده‌گرا و خانواده‌محور باشد. خوشبختانه، قوانین و مقررات خانواده در ایران، در اغلب موارد با کارکردهای خانواده هماهنگ و همسو می‌باشد؛ ولی در برخی موارد، میان این دو تنافی وجود دارد. قوانین و مقررات منافی با اصول خانواده‌گرایی و خانواده‌محوری در دو قسم قابل مطالعه می‌باشد:

۱) حقوق خصوصی خانواده؛ برخی مقررات مربوط به روابط خصوصی همسران و والدین و فرزندان با اصول مذکور ناهمخوانی دارد. برخی ساختارهای حقوقی باعث هراس از ازدواج می‌شود یا باعث تأخیر در ازدواج می‌گردد. نیز بعضی از آن‌ها، زمینه‌ساز اختلاف در روابط همسران می‌باشد.

۲) حقوق عمومی خانواده؛ مقصود از حقوق عمومی خانواده، مناسبات دولت و خانواده است. با وجود قوانین حمایتی فراوان در حقوق عمومی خانواده ایران، اشکالات متعددی نیز در این بخش وجود دارد. در بعضی مقررات، فرایند طلاق تسهیل شده است. در بعضی دیگر، خانواده‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست بدون هیچ حمایتی به حال خود رها شده‌اند.

پس از ارائه دکتر هدایت‌نیا اعضا حاضر در نشست نسبت به ارائه ایشان نکاتی را نطرح و پرسش‌های را طرح نمودند که توسط  ایشان پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است در راستای همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور ده نشست به همت گروه فرهنگ پژوهی با همکاری گروه‌های علمی  پژوهشگاه برگزار خواهد شد و همایش در نیمه اول اسفند ماه با حضور و ارائه سخنرانی توسط صاحب‌نظران حوزه فرهنگ برگزار خواهدشد.