کتاب سلوک در مکتب سلیمانی به چاپ پنجم رسید

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با ایام دومین سالگرد سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب سلوک در مکتب سلیمانی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر برای پنجمین بار پیاپی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

کتاب سلوک در مکتب سلیمانی ارائه اصول و ریشه‌های اصلی سیر انفسی و تعالی وجودی انسانِ سائرالی‌الله و مسافرکویِ دوست است که در طول چهل سال سلوکِ توقف‌ناپذیر فعال و نه منفعل، پویا و دینامیک نه ساکن و استاتیک آن هم در سایه شجره طیبه ولایت تداوم و تحقق داشت و مفاهیمی چون هجرت و جهاد را قرین عمل صالح و اخلاص کرد و تفسیر عینی و نشانی‌های بی نشانان را در سبک سلوک فردی و اجتماعی نشانمان داد.

در این کتاب سلوک سلبی و ایجابی سردارِ پرافتخار، تمام ناشدنی، نامیرا و جاودانه امام خمینی و آیت الله خامنه ای را درعینیت حیات طیبه متجلی می‍سازد, که چگونه انسان در پرتو معرفت، محبت، عبودیت، سرعت و سبقت توأم با مراقبتِ نفس می‌تواند فرشته صورت و فرشته سیرت شده و به تدریج پا را فراتر از فرشتگان گذاشته و روح ریحانی و رحمانی یابد.

سلوک در مکتب سلیمانی نَمی از یَم وجودِ بهشتی و بهشت وجودِی مالک اشترِ زمان است که برخی مبانی و مولفه‌ها، شاخص‌ها و معیارهای زندگی انقلابی را درقالب سیر و سلوک در متن زندگی نه در خلوت و خلسه تبیین کرده است.

کتاب حاضر ظهور عرفان اجتماعی عارفی است که در کلاس پیرمیکده عشق خمینی کبیر و خمخانه خامنه‌ای عزیزالوجود عرفان عملی را با تمام ساحات و سطوح درک و دریافت نمود و تجربه و ترجمه عملی کرده است.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است:

مکتب سلیمانی، مثل هر مکتب دیگری دارای ساحت بینشی- نگرشی، گرایشی- منشی و کنشی- روشی است که اگر بخواهیم با ادبیات عصری از آن یاد کنیم، مکتبی است که دانش و ارزش یا «هست»ها و «باید»ها و به بیان دیگر جهان‌بینی و ایدئولوژی را توأمان دارد. در این مکتب «معرفت» با گزاره: «اول الدین معرفته» و «محبت» با گزاره: «هل الدین الا الحب» پشتیبان «شریعت» و گفتمان مسلط بر آن «توحید» است. در این مکتب برترین کمال و بزرگ‌ترین کرامت «عبودیت» است و همه این حقایق ذیل و ظِل «امامت و ولایت» تعریف‌پذیر و تحقق یابنده‌اند، همان‌طوری که در حدیث: «بِناعرف الله، بِناعبدالله، بِنا وحدالله» نیز بدان تصریح شده است. آنچه از واژه «سلوک» متبادر به ذهن می‌شود، سلوکِ عرفانی است و این تبادر نیز علامت «حقیقت» است، لکن با عنایت به مبانی و منابع وحیانی عرفان، سلوک به امور باطنی و عبادات متعارف و اذکار و اعمال خاص عبادی منحصر نیست، بلکه سلوکِ عرفانی در معارف وحیانی قابلیت تعمیم در عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته و همه اضلاع و ابعاد زندگیِ سالک را شامل می‌شود؛ بنابراین سلوک مصداق‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، در واقع بر اساس نصوص و آموزه‌های دینی می‌توان سلوکِ معنوی- باطنی را به سلوک: الف) عبادی خاص، ب) عبادی عام تقسیم کرد تا در خاص مصداق‌هایی مثل نمازها و روزه‌های واجب و مستحب، ذکر خدا، ادعیه و نیایش‌ها و… و در عام مطلقِ فعالیت‌های سالک را با قید «قیام لله» یا برای «خدا بودن»، انجام تکالیف فردی و اجتماعی در ابعاد مختلف از خرد و کلان را دربرگیرد و سلوک در مکتب سلیمانی، سلوکِ خاص و عام است تا شامل همه ساحات (عرضی) سطوح (طولی) شده و سلوک اخلاقی، سلوک با همسر و فرزندان، سلوک اقتصادی، سلوک عبادی، سلوک سیاسی، سلوک فرهنگی و اجتماعی، سلوک نظامی و امنیتی را با مراتب و درجاتی که دارند دربرگیرد؛[۴] بنابراین سلوک در این مکتب، منظومه‌ای و در یک هندسه معرفتی- معنویتی و رفتاری روشمند است تا هیچ فعل و انفعال، کنش و واکنشی خارج از محاسبات سلوکی تعریف نشود. به بیان دیگر سلوک درمکتب سلیمانی جامع اندیشه، انگیزه و انگیخته است و وصیت‌نامه آن شهید عظیم‌الشأن چکیده و خلاصه حیات طیبه سلوکی او است و شاهد مثال بسیار عالی در این خصوص است که همه وجوه و جنبه‌های یادشده را دربردارد، از اعتقادیات، اخلاقیات و احکامیات تا سیاسیات و اجتماعیات؛ بنابراین مکتبِ سلیمانی، مکتب خداگرایی و خداباوری، بندگی خالصانه خدا، حاکمیت شریعت حقه در زندگی، احقاق حق و اقامه عدل بود. مکتبی که مثلث طیبه عقلانیت، عدالت و معنویت را بهم پیوسته دربردارد.

کتاب سلوک در مکتب سلیمانی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر با قیمت ۴۸۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.