ملاک ما در مدیریت شایسته سالاری است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین علی آقا پیروز، مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به جوان گرایی و مبنای آن گفت: عده‌ای فقط به دنبال جوانان هستند تا کار را به آنان بسپارند و عده‌ای از جوانان گریزانند؛ سن و سال و پیر و جوان بودن ملاک نیست بلکه آنچه ملاک است، شایستگی مدیران است و این شایستگی امکان دارد در انسان جوان و یا پیر وجود داشته باشد.

وی ضمن بیان اینکه نباید افراط و تفریط کنیم خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم همه مناصب را به جوانان بدهیم و پیر زدایی کنیم، افراط و اشتباه است و از این طرف نیز اگر بخواهیم تمام مناصب را به افراد پیر بدهیم اشتباه است؛ باید ملاک و میزان شایستگی حاکم و باشد و ما باید شایسته سالاری را حاکم کنیم.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه همچنین افزود: یک زمانی ممکن است این شایستگی در خانم‌ها باشد و ما یک مدیر شایسته خانم انتخاب می‌کنیم و اتفاقا در مسئولیتش هم موفق خواهد بود؛ مجموعا اینکه شایسته سالاری باید حاکم باشد و پیر و جوان بودن فرع است.

وی اظهار داشت: خیلی از مناصب تجربه کافی می‌خواهد که امکان دارد جوان نداشته باشد و اگر بدون تجربه وارد کاری شود، امکان دارد آزمون و خطا کند و برای خودش، آن سازمان و حتی برای کشورش ضرر داشته باشد تا اینکه بخواهد سود برساند.

حجت الاسلام آقا پیروز گفت: حال برای اینکه جوان گرایی درست صورت پذیرد، باید افراد از مدیریت‌های جزء شروع کنند و سپس به رده میانی و سپس به رده کلان برسند؛ اگر چنین شد حتما می‌توانند در عرصه مدیریتی موفق باشند یا خطاهای کمتری داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: ولی اینکه به یک باره وارد جایی شوند، اصطلاحا به آنها مدیر تزریقی می‌گویند، مدیری که به یک باره وارد سازمان شده و در بالای هرم سازمان قرار می‌گیرد، قطعا بی تجربگی‌اش ضرر زننده است.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه ضمن بیان اینکه اگر این مسیر ارتقاء مدیریتی درست پیموده شود، خوب و سازنده است، تأکید کرد: این کار استعداد برای ارتقاء است ولی اینکه به یک باره بخواهیم یک مدیریت سطح عالی را به یک جوان بسپاریم، مطلوب نیست و اتفاقا برای کشور و هر ارگانی که این مدیر در آن حضور دارد مضر خواهد بود.