فلسفه جایگاه مناسبی در آیین‌نامه آموزشی حوزه‌های علمیه ندارد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام با موضوع «دانش فلسفه، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شد گفت: نیازهای جامعه ما به مباحث فلسفه یکی از شاخص‌های خطراتی می‌باشد که متوجه نظام و جامعه اسلامی است.

وی افزود: یکی از خطرات متوجه حوزه خطر قشری‌گری است؛ وجود افرادی با نگاه قشری و اندیشه‌های ضد فلسفی و ضد علوم عقلی می‌تواند آسیب‌هایی را برای حوزه به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام عشاقی خاطرنشان کرد: متأسفانه در آئین نامه آموزشی حوزه‌های علمیه فلسفه به عنوان یک درس جانبی در نظر گرفته شده است و این نیاز به اصلاح دارد.

وی انتقال مرجعیت علمی فلسفه به فضاهای غیر حوزوی را یکی دیگر از آسیب‌های مرتبط با این رشته دانست و گفت: مرجعیت علمی فلسفه باید در دست حوزویان باشد؛ چرا که این علم به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد اگر با تهذیب نفس همراه نباشد خطراتی را هم به دنبال خواهد داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: رکود حاکم بر فلسفه و همچنین مهجوریّت عرفان می‌بایست مورد توجه مدیران کلان حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

وی با اشاره به تنوع و گسترگی مطالب فلسفی افزود: می‌بایست با استفاده از این گستردگی معارف فلسفه به سراسر دنیا منتشر شوند.

حجت الاسلام حسین عشاقی بیان داشت: باید دید مناسبات فلسفه اسلامی با مکتب اهل بیت علیهم السلام چیست؟

مطلب قبلیعرفان از نظر علامه حسن‌زاده “خداخویی” بود نه “خداجویی”
مطلب بعدیکرسی آزاداندیشی ترویجی ضرورت و الزام نظام‌وارگی در رویکرد فقه حکومتی