کتاب مدیریت راهبردی با رویکرد اسلامی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب مدیریت راهبردی با رویکرد اسلامی اثر دکتر عباس شفیعی در گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

مجموعه حاضر با عنوان «مدیریت راهبردی با رویکرد اسلامی» دارای چهار فصل است؛ در فصل نخست با عنوان «کلیات و مفاهیم» به مباحثی کلی در خصوص مدیریت راهبردی اشاره شده است، در فصل دوم با عنوان «ادبیات تحقیق»، مبانی نظری موضوع  طرح گردیده است، در فصل سوم با عنوان «الگوهای  مدیریت راهبردی انبیاء الهی با تأکید بر قرآن»، الگوهای دینی با بهره‌گیری از منابع اسلامی بررسی شده که عمدتاً مشتمل بر انبیاء بزرگی همچون حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع) حضرت موسی(ع) حضرت عیسی(ع) حضرت یوسف(ع) حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) است ودر فصل چهارم، با عنوان «الگوهای  مدیریت راهبردی پیامبر اسلام و حضرت علی (ع)»، رهیافت‌های اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک از جمله مفاهیم نوظهور در علم مدیریت است؛ سابقه اولین تلاش های منسجم و نظام یافته در راه ارائه مدل هایی برای این مفهوم، مربوط به سال های دهه ۷۰ میلادی است.؛ بر اساس نظر «آنسوف»، ظهور پدیده بازاریابی، پس از جنگ جهانی دوم و همزمان با آن،  اشباع بازارهای مصرف،  مقدمه ای برای بروز و رواج ادبیات استراتژیک گردید؛  اما بدلیل شدت تغییرات محیطی در بازار کسب و کار، دوره های زمانی متعددی با ویژگی های خاص برای هر دوره پدید آمد که نتیجه آن شکل گیری گرایش های مختلف برنامه ریزی بود؛  در کنار این گرایش ها، محققان و متخصصان برنامه ریزی ، اقدام به تهیه ابزارهایی مناسب جهت پشتیبانی از فرآیندهای برنامه ریزی نمودند؛ ابزارهایی که هر یک بر عاملی از مجموعه عوامل تاثیرگذار بر فعالیت های سازمان نظیر منابع انسانی، منابع مالی،  تکنولوژی ،خط تولید، زمان و سیر آن و … استوار بود و در زمان خود توانستند گره بزرگ مشکلات و مسائل سازمان ها را بگشایند. ولیکن تمرکز بیش از اندازه بر یک عامل و غفلت از سایر عوامل، باعث می گردید تا با گذشت زمان و تغییر در شرایط محیطی، کارائی ابتدائی این ابزارها کاهش یافته و به تبع آن، روشی از برنامه ریزی که بر آن استوار بوده است، مورد تردید واقع شود. بدین ترتیب ظهور پارادایم ها ومنظومه های فکری متعدد در برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای گذر زمان اتفاق افتاد؛ ابتدا پارادیم  یا منظومه فکری تجویزی سپس پاردایم یا منظومه فکری  توصیفی و در نهایت پارادایم  منظومه فکری تلفیقی پا به عرصه مدیریت استراتژیک نهادند. امروزه موضوع برنامه ریزی و مدیریت اسراتژیک با سیر مراحل رشد دائمی خود در شرایطی به سر می برد که انکار ضرورت و اهمیت آن در مجامع علمی –پژوهشی  و امور نظامی حتی در صنعت و بازرگانی  و بویژه در سازمانهای دینی به عنوان امری کاملا غیر منطقی محسوب می شود.؛  در این راه نیز با گذر از دوران پارادایم ومنظومه فکری  تجویزی ، دیگر اتکاء به مدلی خاص و حرکت بی چون و چرا بر اساس مراحل آن غیر قابل قبول است. هر سازمان(دینی یا غیر دینی) با اتکاء بر داشته های مادی و معنوی  خود و با در نظر گرفتن مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک ، می تواند با استفاده از توان متخصصان مدیریت استراتژیک، اقدام به تدوین برنامه ای بلند مدت بومی نماید به نحوی که هم اکنون یکی از راه های تولید مدل های برنامه ریزی استراتژیک نیز همین ترفند است؛  برخی از نویسندگان معتقدند که مدیریت استراتژیک باعث هوشیاری سازمان ها در مقابل تغییرات سریع محیطی شده و در کنار آن می تواند با تعیین اهداف بلند مدت و تعیین جهت حرکت سازمان برای رسیدن به آن اهداف، موفقیت سازمان را تضمین نماید؛ در همین مسیر، رضایتمندی کارکنان افزایش یافته و عوامل انگیزشی در ایشان تقویت می گردد؛ با اجرای برنامه های استراتژیک ، تصمیم گیری در سازمان ها به صورت سیستماتیک انجام شده و آگاهی مدیران ارتقاء می یابد؛  در نهایت نیز هماهنگی و ارتباطات بیشتر و تخصیص منابع به نحوی مطلوب تر اتفاق خواهد افتاد.

اما به دلیل خاستگاه تجاری و بازرگانی پاردایم ها و مدل های برنامه ریزی استراتژیک،  در ابتدا، تردیدی جدی برای بهره گیری از روش های متداول برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و یا غیر انتفاعی وجود داشت؛  چرا که، بسیاری از شاخص های برنامه ریزی استراتژیک بر اساس کسب درآمد، رقابت های محیطی، تولید کالا و خدمات و … استوار است. این عوامل،  همگی در تجارت و بازرگانی از اهمیت بالائی برخوردار می باشند ؛ اما در سازمان های دولتی و غیر انتفاعی از جمله سازمانهای دینی  از درجه اولویت دوم برخوردارند؛ به منظور پاسخ گوئی به این نیاز،  برخی از محققان و صاحبنظران مدیریت،  اقدام به تدوین مدل ها و الگوهایی برای تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک در سازمان های دولتی و غیر انتفاعی نموده اند؛ اما به دلیل تاثیر پذیری این گونه سازمان ها از تصمیمات منابع قدرت / سیاسی، موضوع «بومی سازی مدل های برنامه ریزی» برای سازمان های دولتی و غیر انتفاعی از اهمیت بیشتری نسبت به سازمان های تجاری و بازرگانی برخوردار است به نحوی که شاید نتایج تحقیقات استراتژیک برای یک سازمان دولتی برای سایر سازمان های مشابه غیر قابل اتکاء و استفاده باشد؛ این مسئله باعث اهمیت دو چندان برنامه ریزی استراتژیک این گونه سازمان ها گردیده و به تبع آن تدوین این برنامه ها به دقت مضاعفی نیاز دارد.؛  از سوی دیگر با توجه به ساختار ارزشی و فرهنگی جوامع و سازمانها  و به منظور بهینه سازی و بومی سازی مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در آنها ،تدوین و ارائه مدلهای مختلف بدون در نظر گرفتن ساختار ارزشی سازمانها نیز  نمی تواند در سازمانهای دینی کارساز باشد؛ چه اینکه ارزشها و منظومه فکری جامعه دینی در تدوین ،اجرا و ارزیابی استراتژیک از اهمیت بسزایی برخوردار است و بالطبع توجه و امعان نظر در مدلهای دینی قابل قبول برای جامعه اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر دارد؛ .در این مجموعه ،مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک  با رویکرد اسلامی ، با بررسی الگوهای دینی مورد مطالعه قرار گرفته و مباحث  اسلامی مرتبط با الگوهای دینی با بهره گیری از منابع اسلامی طرح گردیده  است.

کتاب مدیریت راهبردی با رویکرد اسلامی اثر دکتر عباس شفیعی با قیمت ۸۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.