کتاب کیفرگذاری: مبانی، اصول، معیارها و چالش‌ها منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب کیفرگذاری: مبانی، اصول، معیارها و چالش‌ها اثر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی در گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

انتخاب کیفر در مرحله قانونگذاری، یکی از موضوعات مهم و محوری زیرمجموعه مباحث کلی و فلسفی مربوط به کیفر است که از آن باعنوان «کیفرگذاری» یاد می‌شود؛ ازاین‌حیث که مبانی، اصول و معیارهای کیفرگذاری کدام‌اند؟ این موضوع چه چالش‌هایی دارد؟ راه‌های برون‌رفت از چالش‌ها کدام‌اند؟

انتخاب واکنش دربرابر جرم ازجمله دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل حوزه جرم‌انگاری و قانونگذاری است و بر مبانی و اصولی استوار است که از این مبانی و اصول، معیارهای مهم کیفرگذاری استخراج می‌شود؛ هرچند این موضوع با چالش‌هایی روبه‌رو می‌باشد. پرداختن به تحولات پیش‌آمده در این حوزه و نیز مبانی انسان‌شناختی کیفر و اهداف آن و همچنین اصولی همچون عدالت، کرامت انسانی، همسویی با اهداف، مقتضیات زمان و دیگر قوانین و مقررات و… می‌تواند ما را به معیارهای دقیقی برای انتخاب کیفر رهنمون سازد.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند می‌خوانیم: 

حقوق کیفری به عنوان یکی از شاخه‌های حقوق عمومی در مجموعه علم حقوق، دانشی است که در خصوص جرم، مجرم و واکنش اجتماعی (اعم از کیفر و اقدامات تأمینی) یا تعیین شده از طرف شارع در برابر جرم به بحث می‌پردازد. در نظام حقوقی اسلام نیز بخشی از مباحث فقهی که آن را فقه جزایی می‌نامیم، قسمتی از مباحث خود را به موضوع ضمانت اجراهای کیفری اختصاص داده است. در هر نظام حقوقی کیفرها یکی از شدیدترین ابزارهای مقابله با جرم می‌باشند که هر کدام از کیفرها به تناسب، جان یا مال و آبرو و حیثیّت مرتکبین جرم را هدف قرار می‌دهد.

کیفر یکی از مهم‌‌ترین موضوعات حقوق کیفری است که ضروری است از جنبه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از جهات مهم این موضوع، مسئله وضع کیفر در مرحله تقنین است که قانونگذار باید براساس ضوابط و اصولی برای هر جرمی کیفر متناسب با اهداف و فلسفه کیفر و با توجه به نقش آن در رساندن حقوق کیفری به اهداف خود، انتخاب نماید. مسئله مهم اینکه مرحله کیفرگذاری توسط قانونگذار باید بر چه پایه و اصولی استوار باشد. در کنار بیان اصول و مبانی راهنما، چه معیارهایی در تعیین و وضع کیفر می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. این مسئله خود به عنوان یک موضوع مهم، باید به طور مستقل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کتاب کیفرگذاری: مبانی، اصول، معیارها و چالش‌ها اثر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی با قیمت ۹۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.