به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام محمد ملکزاده، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه، در گفتوگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز تصویب ابلاغیه حقوق بشر، به نقد و بررسی حقوق بشر از منظر غرب پرداخت و گفت: ابلاغیه حقوق بشر در ۱۷ دسامبر ۱۹۴۸ میلادی بعد از جنگ جهانی دوم در پاریس تصویب شد و درآن اعلام شد که می خواهیم از حقوق بشر جهانیان پاسداری کنیم.
وی به بررسی و نقد عملکرد بنیان گذاران اعلامیه حقوق بشر پرداخت و خاطرنشان کرد: اعلامیه حقوق بشر نتیجه جنگ جهانی دوم بوده و کشورهای موسوم به متفقین به سرکردگی انگلستان، فرانسه و آمریکا این اعلامیه را تنظیم، تدوین و نگارش کردند.
کشورهای غربی نمی توانند ادعای حقوق بشر در جهان را داشته باشند
حجت الاسلام ملک زاده اظهار کرد: اگر نگاهی به کشورهای بنیان گذار اعلامیه حقوق بشر داشته باشیم، خواهیم دریافت که آنها بی اعتماد و بی اعتقاد به متون این اعلامیه هستند و طبیعتا این کشورها نمی توانند مدعی حقوق بشر در جهان باشند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: روزولت و چرچیل در بحبوحه جنگ جهانی دوم «منشور آتلانتیک» را اعلام جهانی کردند و آنها در این منشور ادعا می کنند که می خواهند صلح نوین جهانی را پایه گذاری کنند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در فاصله کوتاه بعد از اعلام منشور آتلانتیک، کشور آمریکا وارد جنگ جهانی دوم می شود و در فاجعه تاریخی در عرض سه روز هیروشیما و ناکازاکی را بمباران شیمیایی می کند که ۲۲۰ هزار نفر جان خود در این بمباران از دست می دهند که تنها ۲۰ هزار نفر از آنها نظامی بودند.
وی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای بنیان گذار حقوق بشر شاهد تبعیضات نژادی و دینی هستیم، افزود: در اعلامیه حقوق بشر تاکید شده که حقوق بشر بدون تمایل زبان، دین و نژاد برای همه انسانها رعایت شود، اما ما در کشورهای بنیان گذار حقوق بشر شاهد تبعیضات نژادی و دینی هستیم و همچنین در کشور فرانسه زنان محجبه از امکانات اجتماعی محروم هستند.
تناقضات آشکار و اشکالات متنی بسیاری در اعلامیه حقوق بشر وجود دارد
حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه از منظر اندیشمندان جهان اعلامیه حقوق بشر دارای تناقضات آشکار و اشکالات بسیاری است، گفت: قانون های این اعلامیه از یک شیوه منطقی و عقلایی پیروی نکرده و یک سری آمال و آرزوها بدون توجه به تبعات آن در اعلامیه حقوق بشر مطرح شده است.
بی اعتنایی به دین و دین ستیزی از اصول اعلامیه حقوق بشر است
وی بی اعتنایی به دین و دین ستیزی را از اصول اعلامیه حقوق بشر دانست و ابراز داشت: متن این اعلامیه جنبه لائیکی دارد، در حالی که دین از مسائل اساسی بشر بوده، بنابراین باید دین و شریعت پشتوانه اعلامیه حقوق بشر قرار گیرد.
حجت الاسلام ملک زاده بیان کرد: در ماده شانزدهم قانون حقوق بشر ذکر شده که مردان و زنان بالغ بدون هیچ محدودیتی از منظر نژاد، زبان و مذهب می توانند باهم ارتباط زناشویی را برقرار کنند، در حالی که طبق این قانون ازدواج با محارم در جوامع غربی به صورت قانونی صورت می گیرد.
مفاد اعلامیه حقوق بشر شعاری است
وی قانون های اعلامیه حقوق بشر را شعاری توصیف کرد و افزود: در بسیاری از مفاد اعلامیه حقوق بشر برای مواردی همچون آزادی، برابری، برادری، عدم تبعیض و امنیت دلیل منطقی اقامه نشده و مفاد آن شعار گونه است، در حالی در دین اسلام دلایل عقلایی، منطقی و چارچوب مشخصی برای این امور بیان شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: بسیاری از مفاد اعلامیه حقوق بشر با هم تناقض آشکار دارند و اگر فردی بخواهد به طور دقیق به مفاد این اعلامیه عمل کند، عملا غیر ممکن است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در اعلامیه حقوق بشر هیچ گونه توجهی به حقوق جامعه و امور دینی نشده، تصریح کرد: اعلامیه حقوق بشر بر مبنای آزادی های فردی تدوین شده که منجر به بی بند و باری و فسادهای اخلاقی در جامعه خواهد شد.