رییس فرهنگستان هنر با آیت‌الله علی‌اکبر رشاد دیدار کرد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح امروز دکتر بهمن نامور مطلق با حضور در ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با آیت‌الله علی اکبر رشاد دیدار کرد.

در ایتدای این دیدار صمیمی، دکتر بهمن نامور مطلق به ارائه گزارشی از عملکرد فرهنگستان هنر پرداخت و گفت: در تمام دنیا فرهنگستان‌ها نمادی از ماندگاری هستند و کارهایی که توسط افراد در فرهنگستان انجام می‌شود به نوعی جاودانه می‌ماند.

وی افزود: فرهنگستان در تمام دنیا حق دخالت در برخی امورات کشوری را دارد و حتی برخی از وزرا در کشورهای دیگر هم توسط فرهنگستان‌ها انتخاب می‌شوند. اما در جمهوری اسلامی ایران حقی بینابینی به فرهنگستان داده شده که این تبیین بسیار خوب و بجاست.

نامدار مطلق گفت: البته بعضی کم لطفی‌ها هم به فرهنگستان می‌شود که باید در طی جلساتی در هیات دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موارد بازگو شود تا کارهای خوبی که توسط فرهنگستان می‌تواند انجام شود را تبیین نمود.

وی ادامه داد: در فرهنگستان هنر به دنبال سیاستگذاری، نظریه‌پردازی و الگو سازی هستیم؛ البته باید گفت که در بحث نظریه‌پردازی کاری انجام نشده است و بنده طی یکسال آینده این مهم را به جریان خواهم انداخت.

نامدار تصریح کرد: انواع این مسائل و مشکلات ذکر شده بعضا به فرهنگستان بر می‌گردد؛ اما خیلی از این موارد هم به شکلی است که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کند تا اقدامات لازم صورت گیرد. کارهای فرهنگستان در حال انجام است اما اهتمام لازم برای پیشبرد اهداف، وجود ندارد. ما در حال برگشت به اساسنامه فرهنگستان هستیم و در همین راستا هم از کارهای انجام شده دفاع خواهم کرد.

در ادامه آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در فرهنگستان هنر گفت: سهم هنر و فرهنگ ایرانی باید بر هنر غربی غلبه کند.

آیت‌الله رشاد گفت: هیچ ایرادی ندارد که کارهای انجام شده خبری شود، کارهای انجام شده را باید گفت. تمامی کارهای خوبی که انجام می‌شود باید با قلمی مناسب برای ریاست جمهوری و شخصیت‌های برجسته مثل مراجع اعزام به شکل گزارشی، ارسال شود. البته که آن گزارش باید متناسب با آن شخصیت نیز باشد.

وی با اشاره به اهمیت فلسفه هنر و زیرساخت‌های موجود این رشته در کشور گفت: اگر در فرهنگستان هنر، فلسفه هنر وجود دارد آن را تقویت کنید و اگر این رشته وجود ندارد فلسفه هنر اسلامی تاسیس نمایید. ما باید در حوزه رشته فلسفه فقه هنر را  تاسیس کنیم و بنا داریم تا چهل رشته جدید در حوزه ایجاد شود.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: ما انسان‌های خیلی بزرگ و دوره‌های شکوفایی در ایران داریم ولی متاسفانه آنها شناخته شده نیستند. علاقه شخصی، ذوق و وظیفه شرعی بنده این است که کمک کنم، تا انشاالله تحول اساسی در فرهنگستان‌ها علی‌الخصوص فرهنگستان هنر انجام شود.