به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سید باقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: مهمترین انگیزه برای قیام امام حسین(ع) شورش علیه فساد و تلاش برای اصلاح در جامعه اسلامی بود. شناخت فلسفه قیام آن حضرت در این میان، مهم است، ایشان در این رابطه حضرت می فرمایند « إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فی أُمَّهِ جَدّی. أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ المُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَهِ جَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبیطالب» «من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه افزود: این نکته از آنجا اهمیت دارد که همواره جوامع از ارزشهای اصیل و ناب خودش از کرامت، عدالت اجتماعی، آزادی و ارزشهای اخلاقی دور شوند و در همین راستا قدرت پرستانی هستند که دائم در تلاشند تا از احساسات پاک مردم و از اندیشه هایی ناب برای منافع شخصی خود سوء استفاده کنند.
وی بیان داشت: این روند را به سادگی و به راحتی می توان در دوران امام حسین(ع) مشاهده کرد و کسی خود را «امیرالمؤمنین» می نامد که تظاهر و تجاهر به فسق می کرد و وای بر اسلامی که یزید، «امیرالمؤمنین» او شود و راهبر او گردد، در این باره امام حسین می فرماید« وَ عَلَی الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّهُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ».
وی اظهارداشت: بنابراین اصلی ترین دلیل قیام حضرت آن است تا جلوی انحراف را بگیرد، برای همین حرکت خودش را آغاز می کند تا از این طریق مانع انحراف جامعه اسلامی شود و جامعه را به سوی اندیشه های الهی و انسانی هدایت گری کند.
حجت الاسلام والمسلمین سید باقری گفت: درسی که جامعه اسلامی از این حرکت می تواند بگیرد، اصلاح گری آن حضرت است؛ و واقعیت این است که جهان اسلام گرفتار انواع فسادها و انحرافها شده و از اندیشه های اصیل اسلامی دور گردیده و به سادگی از سبک زندگی جاه پرستان و دنیادوستان که تجلی آن در سبک زندگی غربی است، پیروی می کند و از ارزشهایی که پیامبر اسلام (ص) و قرآن برآن تأکید دارند، دور افتاده است که انحرافی بزرگ است.
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه افزود: اگر مسلمانان و جهان اسلامی بخواهد به آن راه و اندیشۀ اسلامی برگردد، یکی از بهترین الگوها، امام حسین (ع) است. ایشان، ارزشهای اصیل را به قربانگاه نمی فرستد، بلکه برای احیاء و ماندن ارزشهای دینی، خودش را به قربانگاه می فرستاد تا اسلام، عدالت و انسانیت زنده ماند.
وی بیان داشت: امروزه در جهان اسلام می بینیم که بعضی از سردمداران ممالک اسلامی برای حفظ منافع و قدرت خودشان، بسیاری از ارزشهای الهی و انسانی را زیرپا می گذارند که تازه ترین آن پیمان مودت و محبتی است که بین حاکم امارات و اسرائیل بسته شد. اگر انسان از امام حسین(ع) به عنوان الگو تبعیت کند، هرگز به سمت کسی که آشکارا علیه مسلمانان اقدام کرده و آنان را می کشد، دست دوستی نمی دهد.
حجت الاسلام والمسلمین سید باقری با بیان این که مهمترین دستاوردهای عاشورا برای جهان اسلام این بود که توانست اسلام را از انحراف نجات دهد، گفت: خون امام(ع) در تاریخ موجب شد تا اسلام از اصالتش دور نشود و در عین حال محبت به آن حضرت، ارزشها، ذوق و شوقی که مسلمانان به امام نشان دادند، سبب شد تا مردم به فلسفه قیام فکر کنند و برخی بکوشند تا در آن مسیر گام بردارند.
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه افزود: در دنیای امروز اگر جهان اسلام بخواهد به مسیرش ادامه دهد، چاره ای نیست که اهداف و برنامه های امام حسین (ع) را برای خود الگو قرار دهد و آنها را اجرا کند.
وی با بیان این که قیام امام حسین(ع) بزرگترین حرکت برای تحریف زدایی بود اظهار داشت: البته این سخن بدین معنا نیست که سایر اهل بیت (ع) برای تحریف زدایی تلاش نکرده باشند، بلکه هر کدام به نحوی در این راه حرکت کرده اند، برخی مانند امام باقر و صادق ( علیهما السلام) با تلاش علمی و شاگردپروری و نقل سنت رسول الله (ص)، برخی با مناظره علمی که بیشتر در سیره امام رضا (ع) تجلی کرده و گاه در قالب نامه نگاری و… تلاش کرده اند تا چراغ راه به سوی انسانها مشتاق روشن کنند تا در دام تحریف و انحراف نیفتند.