ظهور نفی سبیل، استکبار ستیزی و قدرت نمایی شیعه در راهپیمایی اربعین

دکتر ایزدهی با اشاره به ظهور نفی سبیل، استکبار ستیزی و قدرت نمایی شیعه در راهپیمایی اربعین از این حرکت بزرگ به عنوان یکی از نمادها وظواهر اصلی شیعه یاد کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار و جایگاه زیارت اربعین در بین منابع دینی اظهار داشت: طبق روایت امام حسن عسکری(ع)، راهپیمایی اربعین از نمادهای شیعه است، از این ‌رو ایشان آن را به عنوان یکی از شعائر دینی توصیه فرمودند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت شناسایی و معرفی مزیت‌ها و آثار مثبت جامعه شناختی اربعین خاطرنشان کرد:زیارت اربعین نماد شیعه است همانطور که حج نماد مسلمانان است، البته در همه ادیان و مذاهب، نمادها و فلسفه‌ای وجود دارد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید سجاد ایزدهی به فلسفه و آثار راهپیمایی اربعین در میان شیعیان اشاره کرد و گفت: عملکرد محبان و شیعیان امام حسین(ع) در مسیر راهپیمایی اربعین همانند عملکرد حاجیان در موسم حج است و این رفتارها نشان دهنده وحدت، تحبیب قلوب، قدرت اسلام و نماد مذهب است، البته باید دانست که فلسفه نمادها و ظواهر دینی رسیدن به باطن اسلام است.

وی با بیان این که راهپیمایی اربعین سابقه ای طولانی در سنت شیعه دارد ،ابراز داشت: راهپیمایی عبادی و سیاسی اربعین با تمام نقاط قوت و برخی از ضعف‌هایی که به صورت معمول دارد، پیام‌هایی همچون نفی سبیل، استکبار ستیزی، قدرت نمایی، دفاع از مظلوم دارد که باید به آنها پرداخته شود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با بیان این که راهپیمایی اربعین نماد مذهب و دیپلماسی عمومی شیعیان در مقابل استکبار است، خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی نیز با الگو گرفتن از عاشورا و پیروی از شعار «هیهات من الذله» امام حسین(ع) به مبارزه با ظلم و استکبارهای زمان پرداخت و همان پیام‌ها و شعارها را زنده کرد.

وی در پاسخ به یکی از انتقادها مبنی بر تقلیل دادن مذهب به نمادهایی همچون اربعین و عزاداری امام حسین(ع) یادآور شد: نمادها، حافظ مکتب است و غایت و غرض از نماد در مذهب، نمود و رسیدن از ظاهر به باطن است، همانند کسی که به پوست میوه بسنده کرده و از مغز آن محروم شده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید سجاد ایزدهی اضافه کرد: البته به صورت کلی نباید به بهانه اصل بودن باطن و رسیدن به مغز دین از نمادها و ظواهر غافل شد؛ همچنان که اگر میوه‌ای پوسته‌ای نداشته باشد، مغز آن نیز از بین خواهد رفت و اگر نمادها و ظواهر دینی رعایت نشود، کسی به مغز و باطن آن نیز نخواهد رسید.