اجرای طرح پژوهشی احیای سنت‌های پژوهش در حوزه‌‌های علمیه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای شناسایی سنت­‌های پژوهشی حوزوی، تطبیق آن­ها با مقتضیات عصری حاکم بر حوزه علمیه، قاعده‌­مند کردن آن­ها و نیز زمینه‌­سازی برای تولید و گسترش دانش اسلامی مبتنی بر پژوهش­های متقن و بومی؛ طرح پژوهشی احیای سنت‌های پژوهشی در حوزه­‌های علمیه با همکاری مشترک گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاونت پژوهش‌ حوزه‌های علمیه کشور در حال انجام است.

به گفته حجت‌الاسلام محمد‌حسین پورامینی مدیر گروه سنت‌های حوزوی وآداب طلبگی مرکز؛ این طرح برآن است که ضمن شناسایی، حفظ و احیاء سنت‌های پژوهش در حوزه­‌های علمیه موارد ذیل را نیز پیگیری نماید: دستیابی به فهرست سنت‌های پژوهش حوزه­‌های علمیه و تبیین آن­ها از منظر اهداف، مولفه­‌ها، روش و فرآیند انجام؛ شناسایی نقاط ضعف و قوت هر یک از سنت‌ها در شرایط علمی جدید حوزه‌های علمیه؛ طراحی راهکارهای تقویت و بازآفرینی سنت­‌های حوزوی؛ نسبت­سنجی هر یک از سنت­‌های سلف با روش­‌های جدید پژوهش؛ شناسایی روش‌های پژوهشی مکاتب فقهی و روش‌های اجتهادی حوزه‌های علمیه؛ دست‌یابی به روش‌های فردی و جمعی کسب و انتقال معرفت؛ قاعده‌­مند کردن مناهج و روش‌های پژوهشی حوزوی؛ زمینه­‌سازی فراگیرشدن استفاده از سنت‌های پژوهشی حوزه در بین محققین حوزوی.

وی در ادامه افزود: برای تحقق اهداف فوق جلسات کارشناسی در شورای علمی گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی با حضور نمایندگان معاونت پژوهشی حوزه تشکیل شد که در نتیجه آن، ۲۴ عنوان از سنت‌های پژوهشی در حوزه استقراء و در نهایت مقرر شد که در قالب مجموعه مقاله به رشته تحریر درآید.

پورامینی اظهار داشت: در جلد اول این مجموعه که در حال نگارش و ارزیابی است، به ۹ موضوع پرداخته شده است. موضوعات مذکور عبارتند از: چیستی سنتهای پژوهشی حوزوی، بایستگی­های احیای سنت­های پژوهشی حوزه­های علمیه، روش‌شناسی اجتهاد و سبک­های اجتهادی، مستدرک نویسی، معجم نگاری، تقریر نویسی، اجازه روایت، تصحیح و تحقیق متون، املاء و امالی نویسی.

مدیر گروه سنت‌های حوزوی وآداب طلبگی در پایان اظهار امیدواری کرد که فرایند آماده سازی جلد اول این مجموعه در سال جاری به اتمام رسیده و آماده نشر گردد.