به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزههای علمیه استان تهران، صبح امروز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه جاری، با حضور و افاضه حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی و آیتالله علیاکبر رشاد، حجتالاسلام رحیمی صادق، طلاب و اساتید، مدیران، کارکنان مدارس علمیه برادران و خواهران، شخصیتهای حوزوی و فرهنگی و مسئولین سیاسی استان تهران و ائمه جمعه و جماعات در مصلی بزرگ حرم مطهر حضرت عبد العظیم حسنی(ع) برگزار شد.
آیتالله علیاکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ریس شورای حوزههای علمیه استان تهران ضمن خیر مقدم به مناسبت حضور آیتالله العظمی نوری همدانی و قدردانی از حضور پرشور طلاب جوان خواهر و برادر در این مراسم گفت: بنده به عنوان طلبهای کوچک از سوی خودم و اعضای شورای حوزههای علمیه استان تهران نکاتی را عرض میکنم.
طلبگی صفت است و اقتضاعاتی دارد
وی در ابتدای سخنان خود با توجه به اهمیت و شان طلبه در جامعه گفت: طلبگی شغل نیست، سمت نیست؛ صفت است و این صفت اقتضاعاتی دارد. طلبه به نامگذاری نیست و بلکه یک هویت و حقیقت است. طلاب باید در متن و بتن وجودشان طلبه باشند و ما چیزی پراهمیت تر از این امر سراغ نداریم.
رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران افزود: به نظر خطری تهدید کننده تر از اینکه هویت طلبگی مورد خطر قرار گرفته، پیش روی حوزه نیست. من نیز هم ابراز نگرانی کرده و هشدار و تذکر میدهم که آنچه امروز حوزه را تهدید میکند، خویش گمکردگی حوزویان است. طلبه باید از هر زاویهای که به او نگریسته میشود، طلبه باشد.
فراگیری علوم انسانی در حاشیه علوم حوزوی
آیتالله رشاد گفت: طلبه، هر علمی را نیمتواند فراگیرد، بلکه علوم و معارفی که کسب میکند باید علوم طلبگی باشد. البته فراگیری علوم دیگر برای او مانعی ندارد اما در قیاس با این علوم، فضل میخواهد.
رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران افزود: از دیگر آفاتی که امروزه به فراوانی دیده میشود این است که برخی طلاب به دانشگاه رفته و پس از دریافت مدرک دانشگاهی از تحصیل و فراگیری علم دست میکشند. عملا این افراد که علم آنها از علوم فقهی خالی است، دیگر حوزوی نخواهند بود. و این به معنی باختن هویت معرفتی در قلمرو حوزوی است. البته که باید یکی از رشتههای علوم انسانی با دروس حوزوی برای اهتمام بیشتر در آن علوم همراه باشد.
هویت معنوی رمز طلبگی
رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: طلبه باید هویت معنوی داشته باشد. یعنی وقتی که او سخن میگوید یا همکلام با دیگران میشود معنویت در وجود او حس گردد و این مهم جز برقرای ارتباط منظم با ساحت کلام الهی ممکن نیست. طلبه باید انس خاصی با وحی نامه الهی و حدیث و سیره معصومین (علیهماسلام) داشته باشد. باید تاسف خورد آنچنان که باید و شاید در این جهات توجهی نیست. روی سخن من با طلاب جوان است. به عنوان مثال تقسیر با خواندن میسر نمیشود و طلبه به صورت غیرحضوری نمیتواند تفسیر بخواند.
نسبت طلبگی و انقلابیگری
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر جایگاه انقلاب و نیاز به روحیه انقلابیگری افزود: انقلابیگری اگر برای هر مسلمان عادی تکلیف باشد، برای طلبه و عالم دینی فراتکلیف است. انقلابیگری برای طلبه هویت است و باید وجود طلبه انقلابی باشد، انقلابی فکر کند و انقلابی عمل کرده و انقلابی رفتار کند و سخن بگوید.
وی گفت: طلبه انقلابی نباید تقیه کند، تقیه برای آنهایی است که انقلابی نیستند. طلبه انقلابی باید انقلابی باشد و مانند انقلاب اسلامی که دیگر خام نیست، رفتاری پخته داشته باشد و این پختگی از حوزه بر میآید.
کارآمدی تحصیلات حوزوی برای مبارزه در جبهه انقلاب
آیتالله رشاد ابراز داشت: تحصیلات ما باید تحصیلاتی بروز و کارآمد باشد. حال حوزه و طلاب اکنون، حال سازمانها و نهادهایی است که در ایام و شرایط جنگ به سر میبرند. شرایط جنگ یعنی همان زمان جنگ، یعنی زمانی که افراد با حضور در جبهه از مرزها دفاع میکنند و دور از زمان صلح هستند.
آیتالله رشاد گفت: امروز کدام اساس دینی مورد جنگ نیست؛ هیچ عقیده و گزارهی دینی باقی نمانده است که امروز مورد هجمه قرار نگرفته باشد. پس امروزه، ایام جنگ است و ما نیز سربازان این جبهه هستیم. کسی که وارد حوزه میشود باید بداند که این محفل جبههی جنگ است و باید در این جبهه مبارز بود.
حوزه خواهران پیشرو در امر پژوهش
رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران با توجه به اهتمام بیشتر طلاب خواهر به پژوهش و همچنین پیشرفت تحصیلی طلاب تهران گفت: بحمدالله در بخش براردان و خواهران پیشرفتهای نمایانی در حوزه علمیه استان تهران داشتهایم و از جهاتی نسبت به حوزههای موازی بالاتر و سرفرازتر هستیم. در مجموع ۱۵۰ حوزه علمیه در تهران وجود دارد که ۱۶ هزار طلبه داشته و ۱۶۰۰ مدرس در آن مشغول به تدریس هستند.