اداره همکاری ها؛ پیشرو در تسهیل تعاملات علمی

تعاملات هر نهاد علمی و فرهنگی با سایر دستگاه ها و موسسات مرتبط و یا حتی غیر مرتبط از مهمترین دغدغه های سازمان های امروزی و بهانه ای برای حیات و تنفسی تازه در مجموعه است. تعاملات علمی زمینه ساز انتقال تجارب ارزشمند مدیریتی و عامل اساسی در هم افزایی و جهت دهی به فعالیت های مراطک مرتبط در دنیاست. به همین جهت راه اندازی و البته تقویت بخش همکاری ها به عنوان رکن رکین ایجاد ارتباط دو سویه می تواند تا حد زیادی در تحقق این امر مهم موثر باشد.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اداره همکاری ها با مسئولیت جناب آقای مصطفی علیخانی از بخش های حساس حوزه ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که با سابقه ده ساله عهده دار این رسالت خطیر است. فرصتی دست داد تا ضمن مصاحبت با ایشان از چند و چون سوابق و برنامه های اداره همکاری ها اطلاع کسب کنیم:

 

  • لطفا درباره اداره همکاری‌ها و نقش آن در پژوهشگاه برایمان توضیح دهید؟

ضمن عرض سلام و ادب خدمت جناب‌عالی و مخاطبین پایگاه اطلاع رسانی و خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ اداره همکاری‌های حوزه ریاست، چند سالی است که در این حوزه مستقر شده است، این اداره هم به عنوان بخش محور و هماهنگ کننده در مصادیق همکاری فرابخشی و حساس پژوهشگاه با دستگاه‌های اجرایی و علمی و پژوهشی کشور عمل کرده و هم به عنوان ستاد همکاری‌های پژوهشگاه در خصوص سایر مصادیق همکاری‌های پژوهشگاه نقش پشتیبان و تسهیل‌گر را بر عهده دارد، از جمله مصادیق همکاری فرابخشی در سال ۱۳۹۷ می‌توان به تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی، آستان قدس رضوی، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پژوهشگاه قوه قضاییه و… اشاره کرد.

 

  • سابقه فعالیت اداره همکاری‌ها از کجا و چه سالی است؟

قبلاً این اداره در معاونت امور پژوهشی و آموزشی مستقر بود لیکن با توجه به مأموریت جدیدی که برای این اداره تعریف شد چند سالی است در حوزه ریاست مستقر شده است.

 

  • در سال ۱۳۹۷وضعیت همکاری‌های پژوهشگاه با دیگر دستگاه‌ها چگونه بوده است؟

با پیگیری‌های صورت گرفته طی سال ۹۷ مجموعاً با حدود ۴۷ دستگاه تعامل و ارتباط برقرار شده است بخشی از این تعاملات منجر به انعقاد تفاهم نامه همکاری و بخشی دیگر منجر به انعقاد قرارداد همکاری شده است. همچنین با بخشی از دستگاه‌ها نیز در حال رایزنی هستیم تا به یک دستاورد مشخص برسیم.

 

  • طی سال ۱۳۹۷چه تعداد تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و توافق‌نامه‌ مابین پژوهشگاه و دیگر دستگاه‌ها منعقد شده است؟

در سال ۹۷ در مجموع با  ۱۲ دستگاه از جمله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، عتبه مقدسه حسینه عراق، اداره‌کل رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز مطالعات جنوب شرق آسیا و… تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است که نسبت به سال ۹۶ رشد سه برابری داشته‌ایم، همچنین طی سال ۹۷ در مجموع  ۲۹  قرارداد همکاری با دستگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرارگاه قرب بقیه الاعظم، صندوق حمایت از پژوهشگران کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، انتشارات آستان قدس رضوی، بنیاد شهید مطهری، و… منعقد شد که  نسبت به سال ۹۶ رشد چهار برابری داشته‌ایم، قابل ذکر است در سال جدید هم انعقاد ۴ تفاهم‌نامه و ۱۰ قرارداد‌ همکاری در حال پیگیری است؛ در مجموع طی سال ۹۷ جهش قابل ملاحظه‌ای در انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور داشته‌ایم.

 

  • رویکرد و مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی اداره همکاری‌ها در سال ۱۳۹۸ چیست؟

در سال ۹۸ بنا داریم با رویکرد فعالانه‌تر نسبت به برقراری ارتباط و مطالعه اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و علمی فرهنگی کشور اقدام کنیم تا ان‌شاء الله این ارتباطات منجر به همکاری با دستگاه‌ها شود.

در خصوص برنامه‌ها نیز مهم ترین برنامه عملیاتی اداره همکاری‌ها پیگیری تأمین منابع جهت پیشبرد فعالیت‌ها و برنامه‌های مصوب پژوهشگاه به میزانی که است که در ضوابط تنظیم و اجرای برنامه سال ۹۸ پژوهشگاه تکلیف شده است، جهت تحقق این برنامه اداره همکاری‌ها امسال ۳۰ دستگاه هدف را مشخص کرده و در حال پیگیری تأمین منابع برنامه های پژوهشگاه از طریق این دستگاه‌ها می باشیم؛ راه‌اندازی صندوق همکاری‌های پژوهشگاه با همکاری معاونت محتر اداری ـ مالی و توسعه منابع پژوهشگاه و احیای کارگروه همکاری‌های علمی در سطح پژوهشکده‌ها نیز از دیگر برنامه های سال ۹۸ این اداره می‌باشد.

 

  • ضرورت تشکیل بخش همکاری در یک سازمان خصوصاً سازمانی مثل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چیست؟

به نظر حقیر ضرورت تشکیل بخش همکاری‌ها در پژوهشگاه این است که اولاً ارتباط پژوهشگاه را با محیط بیرونی خود را تسهیل می کند، ثانیاً با توجه به محدویت‌های بودجه‌ای دولت بخشی از بودجه طرح‌ها و تحقیقات پژوهشگاه از طریق این بخش تأمین می شود و در واقع می‌توانیم با تقویت این بخش در جهت خودکفایی از بودجه دولتی گام برداریم و ثالثاً یکی از راه‌های آشنایی با یافته‌های علمی دیگر دستگاه‌های از طریق این بخش می‌باشد.

در پایان لازم می‌دانم از حمایت و هدایت‌ همکاران محترم حوزه ریاست خصوصاً جناب آقای دکتر رمضانی چابک و سایر همکاران پژوهشگاه تشکر و قدردانی کنم.

 

  • با تشکر از شما برای فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.