وصیت نامه‌های رزمندگان اسلام، شاهکار نوشتاری است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکصد و شصت و دومین جلسه شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین مهدی جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با حضور در این شورای علمی به ایراد سخنانی پرداخت.

حجت الاسلام جهان در این جلسه گفت: در میان متون مکتوب ادبی،وصیت نامه‌ها حاوی مضامین مهمی هستند و می‌توان آنها را یک گونه ادبی تلقی نمود.

وی افزود: مثلا وصیت‌نامه شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم، وصیت نامه امام، وصیت نامه مرحوم مجلسی، وصیت نامه شیخ عباس قمی و … موارد ارزشمندی هستند که می‌تواند مورد مطالعه جدی قرار گیرد. در این وصیت نامه‌ها ارزش‌های انسانی، اخلاقی و دینی والایی مطرح شده و نویسندگان آنها دغدغه‌های ذی‌قیمتی را به نگارش درآورده‌اند.

مهدی جهان ادامه داد: وصیت‌نامه در ادبیات فارسی و در کتاب‌های «انواع ادبی»، هنوز به عنوان قالبی مستقل، معرفی نشده است، درحالی که این قالب نوشتاری در دوران هشت سال دفاع مقدس هزاران بار استفاده شد و در برانگیختن جوانان برای ادامۀ جنگ و نهادینه کردن آرمان‌های انقلاب، نقش مهمّی به عهده داشت.

عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وصیت‌نامه‌های رزمندگان اسلام شاهکار نوشتاری است؛ در گوشه‌هایی از این دریای پر معنی به ادبیات غنایی نزدیک می‌شویم، آن جا که یک شهید به بیان احساس خود راجع به عشق به محبوب ازلی، امام حسین(ع) و عشق به شهادت و امام راحل«ره» می‌پردازد. وصیت نامه، سراسر تعلیم، اندرز، آموزش، فراخوانی مردم به الگو قرار دادن قیام امام حسین(ع) و سفارش به تقوا و اجرای احکام الهی است.