به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب مهارتی «طلبه انقلابی» به زودی توسط گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهشهای جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد. در همین زمینه گفت و گوی کوتاهی با حجت الاسلام سعید هلالیان نویسنده کتاب انجام دادهایم که در ادامه مطلب، از منظرتان عبور خواهد کرد.
با سلام؛ لطفاً برخی ویژگیهای کتاب را برایمان بیان کنید.
مهمترین ویژگی این اثر پرداختن به موضوعی است که پرداختن به آن برای طلّاب بسیار لازم و ضروری است و نیاز فراوانی به آن دارند و مقام معظم رهبری هم تأکید زیادی بر آن داشته و دارند، ولی اثر چندانی در زمینه این موضوع یافت نمیشود.
با توجه به مخاطب هدف؛ ضرورت و اهمیت موضوع را چگونه بیان میکنید؟
انقلابی بودن و ماندن عموم مردم و مسئولان بهطور عام و نهادهای مؤثّرتر بهطور خاصّ، و هشدار نسبت به خطر ارتجاع و بازگشت از اهداف و مسیر انقلاب، از دغدغههای جدّی و راهبردی مقام معظم رهبری بهویژه در سالهای اخیر بوده است. برای مثال، ایشان، در ۲۵ اسنفد ماه ۱۳۹۴در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیۀ قم، با تأکید بر اهمیّت بررسی مسائل حوزه از دیدگاه وضعیّت انقلابی و رشد و بلوغ تفکّر انقلابی، در سخنانی صریح و هشدارآمیز، به وجود برخی انگیزهها برای انقلابزدایی از حوزهها و سرمایهگذاری دشمنان در این زمینه اشاره و تأکید کردند اگر بخواهیم نظام، «اسلامی» بماند، حوزه باید «انقلابی» بماند و باید در این زمینه احساس خطر کرد و با فکر و اندیشه، تدبیر و برنامهریزی حکمتآمیز کار کرد تا بینش و حرکت انقلابی در حوزه گسترش پیدا کند. یا به عنوان نمونهای دیگر، چند سال قبلتر در ۲۹ مهر ۱۳۸۹ نیز در دیدار طلّاب، فضلا و اساتید حوزۀ علمیۀ قم با طرح بحثی درباره نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، درباره مسألۀ گرایشها و احساسات انقلابی در حوزه هشدار داده بودند که فضای انقلابی در کشور دشمنان عنودی دارد و در حوزۀ علمیه هم همه باید به این مسأله توجه کنند که عدهای میخواهند فضای انقلابی را بشکنند و روحانی انقلابی را منزوی کنند. لذا مباحثی درباره حوزه انقلابی پیش آمد، امّا کمتر به بحث از طلبه انقلابی پرداخته شد، درحالیکه عدم تبیین دقیق ویژگیهای طلبۀ انقلابی، موجب حیرت و سردرگمی طلّاب و حتّی اساتید و نخبگان میشود و آنها را در اتّخاذ تصمیمهای جازم و طراحی برنامههای روشن، سرگردان و گاه از مسیر خارج میکند. درمقابل، ترسیم سیمای طلبۀ انقلابی و ویژگیهای مختلف او، تأثیرات مثبت مستقیمی در بالندگی طلاب در ابعاد مختلف حیات صنفی طلّاب دارد.
رویکرد غالب در این اثر چیست؟
رویکرد غالب، توجه به نیازهای کنونی طلّاب در این زمینه با توجه به متون دینی وارده درباره رسالتها و وظایف طلّاب و نیز با تأکید بر سخنان و رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در موارد مرتبط بوده است.
ویژگی شاخص و مزیتهای نسبی این اثر را چگونه ارزیابی میکنید؟
به صورت تیتروار این موارد عبارت اند از:
توجّه به متون دینی مرتبط
استفاده از تراث فرهنگی اسلامی
توجّه به سخنان و سیره عالمان بزرگ (به ویژه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری)
رویکرد آسیبشناسانه و توجّه به دغدغههای طلّاب و مشکلات و آسیبهای موجود در این زمینه
تلاش برای ارائه راهکارهای متناسب با هر مبحث نظری.
با توجه به مزیتهای موجود یادشده، گمانهزنی و پیشبینی اجمالیتان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص مرکز پژوهشهای جوان (جوانان و طلاب فرهیخته) چیست؟
با توجه به نیازهای موجود در این زمینه که اشاره شد، انشاءالله مورد توجه قرار بگیرد و مقبول ارباب نظر افتد.