همایش ملی فلسفه کلام برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش ملی فلسفه کلام به مناسبت روز جهانی فلسفه، صبح امروز پنج‌شنبه مورخ ۱ آذرماه جاری، با حضور و سخنرانی حضرت آیت‌الله علی‌اکبر رشاد موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران، آیت‌الله علی ربانی گلپایگانی، حجت‌الاسلام طارمی راد و جمعی از اندیشمندان، اساتید و دانش‌پژوهان حوزه علمیه، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حجت الاسلام محمدصفر جبرئیلی عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر علمی همایش در سخنانی عنوان کرد: همه ما دغدغه مباحث اعتقادی و کلامی درجامعه و خصوصا در حوزه علمیه را داشته و داریم و از این جهت اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی با اشاره به لزوم تقویت مباحث کلامی در حوزه افزود: شخصیت‌های بسیاری همچون حضرات آیات فاضل لنکرانی و سبحانی تلاش کردند تا کلام در نظام معرفتی حوزه جا بیفتد.

دبیر علمی همایش گفت: مرکز تخصصی کلام با همه تلاش‌ها در این زمینه اما توانمندی‌های بالقوه بیشتری دارد و امیدورایم این همایش‌ها موجب شود تا از زیر ساخت‌ها استفاده بیشتری شود.

عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه بیان داشت: مقالات بسیاری به دست ما رسیده که بررسی و ارزیابی آنها انجام شده و امیدواریم بتوانیم به زودی مجموعه مقالاتی با عنوان فلسفه کلام را منتشر نماییم.

در ادامه این همایش آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آیت‌الله علی ربانی گلپابگانی به سخنرانی پرداختند.

همچنین در پایان این همایش حجج‌الاسلام والمسلمین حسن طارمی‌راد دانشیار دانشنامه جهان اسلام و ابوالقاسم مقیمی حاجی رییس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

همایش ملی فلسفه کلام به همت گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز تخصصی کلام، انجمن علمی کلام اسلامی حوزه، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه معارف اسلامی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مجمع عالی حکمت اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه در روز پنج شنبه مورخ ۱ آذرماه جاری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ با حضور استادان، دانشجویان و دانش‌پژوهان در محل تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.