به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی ترویجی بازشناسی نهادهای انقلاب اسلامی: امور تربیتی، ششمین جلسه از سلسله جلسات چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع کلی ((انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی)) با حضور دکتر سیداحمد زرهانی، دکتر عباسعلی گائینی و دکتر علیرضا عصاره ناقدی، توسط گروه مطالعات انقلاب اسلامی برگزار شد.
سیداحمد زرهانی در این کرسی علمی گفت: امور تربیتی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش است که متاسفانه با بیتوجهیها در سالهای بعد از جنگ به حاشیه رانده شد.
وی ادامه داد: پایه گذاری نهادهای مرتبط با امور تربیتی در وزارت آموزش و پرورش ریشه در دوران قبل از انقلاب اسلامی دارد. در دوران قبل از انقلاب طیفی از معلمان جوان و مسلمان با تاثیر پذیری از اندیشههای حضرت امام(ره) در سازمان کتابهای درسی نفوذ کرده و کم کم دست به پایه گذاری نهادهای امور تربیتی در وزارت آموزش و پرورش زدند که شاخص ترین این افراد که در راس این حرکت بودند شهیدان بهشتی و باهنر بودند.
زرهانی بابیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی انگیزههای تربیتی در بین نیروهای انقلابی آموزش و پرورش رشد کرد تصریح کرد: این نیروهای انقلابی از همان ماههای اول پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش دست به برنامهریزی در این حوزه زدند. در واقع تولد امور تربیتی در وزارت آموزش و پرورش خود جوش و توسط نیروهای انقلابی صورت گرفت.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب که فرمودند امور تربیتی باید در وزارت آموزش و پرورش احیا شود، گفت: با توجه به این فرمایش رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۰ تلاشهایی را برای تدوین اثری در خور در مورد فعالیتهای تربیتی در دوران دفاع مقدس شروع کردیم که دو سال به طول انجامید و اثر حاضر نتیجه آن دو سال است.
وی ادامه داد: در این اثر به اقداماتی در دوران دفاع مقدس در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش انجام شده است پرداختهایم که از آن جمله راه اندازی نشریه ‘ورزش و ارزش’ بود که توسط بخش تربیت بدنی منتشر می شد و این بخش تلاش می کرد ورزش را از نگاه اسلامی تبین کند.
این پژوهشگر امور آموزشی افزود: زمانی ابلاغ معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش را در سال ۱۳۶۳ گرفتم که امور تربیتی در وزارت خانه در مسیر انحلال قرار گرفته بود که مخالفت کردم و اولین همایش مسئولان امور تربیتی آموزش و پرورش را در سال ۶۴ با پیام آیتالله مشکینی برگزار کردیم.
وی در ادامه با اشاره به برنامههای انجام شده در دوران مسئولیت خود در آموزش و پرورش واحیاء اردوهای کشوری دانش آموزی و سالنهای ورزش برای دانش آموزان گفت: با هماهنگی بنیاد نهج البلاغه مسابقات نهج البلاغه دانش آموزی را با حضور رهبر معظم انقلاب که در آن زمان رئیس جمهور بودند پایه گذاری شد. در حوزه آکادمیک هم رشته مشاوره را احیا کردیم و با تاسیس دانشکدههای امور تربیتی نیروهای خود را از دیپلم به سطح کارشناسی ارتقا دادیم.
زرهانی با تاکید بر ضرورت احیا مجدد امور تربیتی در نظام آموزشی کشور گفت: در طرح پژوهشی “ضرورت بازسازی نهادهای امور تربیتی” برای احیای نهادهای امور تربیتی اول انقلاب مدل مفهومی را پیشنهاد دادهام. اندیشمندان و صاحبنظران باید به بحث و بررسی در خصوص این مدل بپردازند، تا این مدل مفهومی تبدیل به یک نقشه راه برای وزارت آموزش و پرورش شود.
در ادامه این کرسی علمی دکتر عباسعلی گائینی و دکتر علیرضا عصاره بحثهای خود را مطرح کرده و همچنین دیگر حاضر جلسه به تبادل نظر با ارائه دهنده بحث پرداختند.