هاشم‌زاده: سینما باید پاسخ نیاز جامعه را بدهد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جلسه ۱۵۱ شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه روز شنبه مورخ ۱۷ شهریورماه جاری برگزار شد.

استاد سید ناصر هاشم‌زاده با حضور در این شورای علمی گفت: امروز در سینمای ما برخی به این نتیجه رسیده‌اند که سود در تولید است. اینکه بودجه دولتی در اختیار بگیریم و فقط فیلم بسازیم و فکر نمایش آن هم نباشیم، این همان رانت خواری و بحران در سینما است.

وی افزود: بحران رانت خواری باید مدیریت شود؛ در این کشور فیلم‌های خوب هم ساخته شده است؛ البته در کنار آنها نیز فساد اقتصادی صورت گرفته است. فساد اقتصادی باعث فسادهای دیگر می‌شود.

هاشم‌زاده گفت: برخی از افراد می‌گویند ما بحران در فیلمنامه داریم در صورتی که همانطور که فیلمنامه نویس خوب کم است، کارگردان و تهیه کننده خوب نیز محدود و انگشت شمار است. یک بحران دیگر، بحران فکری و فرهنگی است که باید ببینیم ریشه آن در کجاست. سینما باید پاسخ نیاز جامعه را بدهد.

وی همچنین اشاره کرد: شهید آوینی سینمای مبتذل و گاه سرگرم‌کننده و گاه روشنفکرمآب را برنتافت و هرگز تسلیم هیچ‌یک از این قواعد نشد. او می‌دید اینها هیچ‌کدام به سمت نمایشی نمی‌روند که حقیقت را جلوه بدهند. آنها در راه تجلی هواهای نفسانی و حیوانی هستند، ‌این بود که در برابرشان ایستاد.