به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، “طلبه تمدنگرا” از جمله عناوینی است که به تازگی از سوی گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه بعنوان برنامه سال ۹۶ گروه کلید خورده است. از این رو با جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین پورامینی مدیر گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهشهای جوان همراه شدیم تا با گفت و گویی هرچند کوتاه، از کم و کیف بیشتر این مجموعه باخبر شویم.
در ادامه متن کامل این گفتگو از منظرتان خواهد گذشت:
چه شد که به فکر تدوین اثر در این موضوع افتادید و هدف چه بود؟
مستحضرید که مقام معظم رهبری در دیدار فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۹، خط کلّی نظام اسلامی، رسیدن به تمدّن اسلامی ترسیم کردند و بیان داشتند که برای ایجاد یک تمدن اسلامی(مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم دانستند: یکی تولید فکر، و دیگری پرورش انسان. از این رو نقش طلاب و روحانیت را در این مهم و اساسی دانستند.
طلّاب حوزه علمیه باید دارای رویکرد تمدّنی بوده و «تمدّنگرایی»، یکی از ویژگیهای بارز آحاد آنان باشد.
گروه سنتهاي حوزوي و آداب طلبگی، که با اهداف شناسایی، حفظ، ثبت و احیاء سنتهاي اصیل حوزوي، تلاش در جهت ترویج و ارتقاء سطح دانش، بینش و اخلاق طلاب جوان، حرکت جامع و نظاممند در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی طلاب جوان، تبیین و ترویج آداب طلبگی، تبيبن و ترويج آرمان تحول در حوزه در ذیل مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه درحال فعالیت است، در سال ۹۶ یکی از موضوعات پژوهشی خود را در راستای تحول در حوزه و پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص با عنوان طلبه تمدن گرا، قرار داده است.
با توجه به هدفی که ذکر نمودید در این اثر به دنبال چه خواهید بود؟
انجام این پژوهش، درآمدی است بر ایجاد بینش تمدنی در میان طلبهها، در تقویت گرایشهای تمدنی در نظام تربیتی حوزه، و ظهور نسل نو و کلاناندیش در نظام روحانیت.
محورهای اصلی این موضوع رابیان فرمایید؟
برخی از محورهای که در این اثر بدان پرداخته خواهد شد عبارت است از: چیستی تمدن و ماهیت آن- تفکر و تجربه تمدنی در تاریخ روحانیت- طلبه تمدن گرا – مسایل و چالشهای تمدنی برای طلاب و روحانیت.
آیا برای نگارش اثر به محققی یافتهاید؟ مبنای اختیار محقق برای جنابعالی چه بوده است؟
بله؛ با رایزنیهایی که به عمل آمد، جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صحبت به عمل آمده و ایشان طرحنامهای با عنوان طلبه تمدنگرا نوشتهاند و در شورای علمی، بررسی و تصویب شده است و ایشان اکنون در حال نگارش این اثر میباشند.
با توجه به مزیتهای موجود یاد شده، گمانهزنی و پیشبینی اجمالیتان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص مرکز پژوهشهای جوان(طلاب فاضل) چیست؟
هرچند در مورد تمدن و تمدن اسلامی کتابهای متعددی نوشته شده و در نقش نخبگان و علماء در سیر و تطور تمدنی تحقیقات مختلفی انجام یافته، و همینطور در مورد رویکرد تمدنی در مطالعات دینی نوشتههای اندکی به صورت مقاله تألیف گردیده است، اما از آنجایی که هیچ کتابی در مورد تربیت تمدنی طلاب و یا اقتضائات روحانیت تمدنگرا،نه توسعهگرا(چه در مدل نوسازی و احیای تمدن اسلامی و چه در مدل و الگوی تمدن نوین اسلامی) نوشته نشده است، از این رو پیش بینی میشود اثر شایستهای تولید شده و بتواند در این زمینه اثرگذرا باشد.