معرفی و نقد دائرهالمعارف قرآن لیدن – ۶۶

عنوان مقاله : معرفی و نقد دائرهالمعارف قرآن لیدن – ۶۶
نویسنده : مک اولیف، جین دمن ترجمه: اسکندرلو، محمدجواد
منبع :

مجله قبسات » پاییز ۱۳۸۲ – شماره ۲۹ (از صفحه ۲۶۷ تا ۲۹۶)


قسمتی از متن مقاله :

این اثر گرانمایه، در قالب پنج جلد و حدود هزار مدخل طراحی شده که البته تا کنون فقط دو جلد آن انتشار یافته و درباره سه جلد دیگر، وعده انتشار تا سال ۲۰۰۵ داده شده است. سر ویراستار این اثر مهم، خانم جین دمن مک اولیف (Jane Dammen Mcauliffe) استاد تاریخ و ادبیات عرب دانشگاه جُرج تاون امریکا (واشنگتن دی. سی.) است. اعضای اصلی انجمن ویراستاران آن عبارتند از کلود جیلیوت (Claude Gilliot) از دانشگاه آیکس ـ اِن ـ پراونس، ویلیام گراهام (William A.Graham) از دانشگاه هاروارد، ودد کدی (Wadad Kadi) از دانشگاه شیکاگو، آندرو ریپین (Andrew Rippin) از دانشگاه ویکتوریا.

ویراستاران فرعی، مونیک برناردز (Monique Bernards) و ولیج مِن (Vlijmen) از هلند، و جان نواس (John Nawas) از دانشگاه کاتولیک لیووِن هستند.

مشاوران: نصر حامد ابو زید (Nasr Hamid Abu – Zayd) از دانشگاه لیدن، محمّد آرکون (Mohammed Arkoun) از دانشگاه سُربُن، جِرهارد بوورینگ (Gerhard Bowering) از دانشگاه یال، جرالد هاوتینگ (Gerald R. Hawting) از دانشگاه لندن، فردریک لیم هیوس (Frederik Leemhuis) از دانشگاه گرونی جِن، انجلی‏کا نیوورت (Angelika Neuwirth) از دانشگاه آزاد برلین، و یوری رابین (Uri Rubin) از دانشگاه تلاویو.

جای بسی شگفتی است که در این دائره المعارف، هیچ نشانی از قرآن‏پژوهان ایرانی مشاهده نمی‏شود و در فهرست منابع که در آغاز کتاب و تحت عنوان «SHORT TITLES» مشتمل بر ۱۵ صفحه آورده، به تفاسیر شیعی و آثار پژوهشگران ایرانی، کم‏تر توّجه کرده است.


دانلود مقاله : معرفی و نقد دائرهالمعارف قرآن لیدن – ۶۶