دائره المعارف کتاب مقدس – ۶۳

عنوان مقاله : دائره المعارف کتاب مقدس – ۶۳
نویسنده : سرولایتی، علی
منبع :

مجله کتاب ماه دین – بهمن ۱۳۷۷ – شماره ۱۷ (از صفحه ۲۲ تا ۲۳)


قسمتی از متن مقاله :

«کتاب مقدس»عنوان کتب«عهد قدیم و عهد جدید»است که از مجموعه کتب و رساله‏ ها تشکیل یافته است. این کتب و رساله‏ ها در بین توده‏ فارس زبانان بیشتر با عنوان«تورات و انجیل»شناخته می‏ شود.گر چه ترجمه‏ فارسی کتاب مقدس از دیرباز نشر یافته و ترجمه‏ های متعددی از آن ارائه شده‏ است‏[ص ۹]اما آگاهی جامعه از محتوای کتب مقدس چندان زیاد نیست. شاید احساس بی‏ نیازی از آن کتب، دلیل عمده روی نکردن ایرانیان و به ویژه‏ مسلمانان به آنهاست. با این حال به نظر می‏ رسد اطلاع از محتوای کتب‏ مقدس دست کم برای محققان و پژوهشگران سودمند و ضروری می‏ باشد.

نکات مشترک فراوان بین قرآن،کتاب‏ مقدس مسلمانان و کتب مقدس‏ مسیحیان و یهودیان برای پژوهش های‏ دین شناسی و تاریخ ادیان فوق العاده مفید و ثمر بخش است.همچنین در مجادلات کلامی تسلط و آگاهی از محتوای کتب مقدس، متکلمان مسلمان‏ را به بحث‏ های زنده و واقع بینانه‏ کلامی نزدیک خواهد ساخت.

فراوانی‏ تعداد کتب مقدس و بر خورداری آنها از زبان و بیان ویژه کتب مقدس که معمولا هاله‏ ای از رمز و اشاره آن را فرا گرفته‏ است،بسیاری از علاقه‏ مندان را در دست یابی به مباحث مورد نظرشان دچار مشکل می‏ کند.نبود دایره المعارف‏ درباره کتب مقدس این مشکل را دو چندان می‏ ساخت.اما با همتی که دست‏ اندر کاران ترجمه و تدوین‏ دایره المعارف کتاب مقدس انجام دادند، دستیابی به مباحث را در کتب مقدس‏ آسان ساختند.


دانلود مقاله : دائره المعارف کتاب مقدس – ۶۳