نشست تخصصی دیپلماسی عمومی و آثار آن در ارتباط جمعی برگزار شد

به گزارش رابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست تخصصی دیپلماسی عمومی و آثار آن در ارتباط جمعی با محور تحلیل نامه اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی توسط موسسه اشراق با همکاری مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور آقایان دکتر محمد صادق نصر اللهی، دکتر محمد مهدی وحیدی،دکتر امیر حسین مکبری، ‌سید محمد رضا اصنافی و محمد حسن شاهنگی- معاون مرکز پژوهش های جوان- در جبهه فکری انقلاب اسلامی موسسه اشراق پنجشنبه ۲۱ اسفند برگزار شد.

 در ابتدای این نشست دکتر محمد صادق نصر اللهی با بیان اینکه این نامه علاوه بر ابعاد سیاسی، رسانه ای و ارتباطاتی دارای ابعاد فقهی و حقوقی هم هست، گفت: از درون محتوای نامه اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی می توان عنوان راهبردی «مصداق شناسی جهاد ابتدایی در جنگ نرم» را استخراج نمود و بر روی آن بیشتر کار کرد؛ در جهاد ابتدایی  موضوع مقابله با حاکم ظالم و طاغوت وجود دارد  و در ذیل بحث جنگ نرم باید از نقش رسانه ها صحبت به میان آورد. صدور انقلاب اسلامی و اتصال این انقلاب به انقلاب حضرت ولی عصر (عج) همواره از ابتدای انقلاب مطرح بوده  و افق جمهوری اسلامی افقی فراملی است و این نامه نیز گامی در همین مسیر است . در انتقال و توزیع این نامه در حال حاضر تمرکز اصلی بر روی انتشار نامه در فضا های مجازی و شبکه های اجتماعی می شود و از توزیع نامه به صورت سنتی و در فضای واقعی غفلت شده است.

وی در بخش دیگری از بیانات خود افزود: اکنون دغدغه اصلی رساندن نامه به مخاطبان شده است؛ داخل سلسله مراتب اثر گذاری پیام ارتباطی اول مخاطب خودش را باید در مواجهه با پیام شما قرار بدهد، دوم بعد از این که مخاطب با پیام شما مواجه شد، پیام شما را درک و به آن توجه کند. سوم این که بعد از درک پیام ، آن را بپذیرد و چهارم  این که در حوزه کنش مخاطب در برابر پیامی که شما ارسال می کنید کاری انجام بدهد. ما در برابر پیام آقا فقط گام اول را برداشته ایم و مراحل بعدی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

دکتر امیر حسین مکبری سخنران بعدی این نشست بود؛ وی با اشاره به اینکه اساساً ذات و ماهیت دیپلماسی عمومی، ارتباطات است، گفت:ارتباطات یک علم و دیپلماسی یک هنر است؛ ۳ حوزه  اصلی در دیپلماسی عمومی وجود دارد اول ارتباطات روزمره که در آن  سیاست مداران در حوزه داخلی با مردم از طریق رسانه ها درباره اتفاقات روز مره گفت و گو می کنند، دوم عرصه ارتباطات راهبردی است؛که در آن برای تأثیر گذاری بر افکار عمومی برنامه ریزی های بلند مدت صورت می گیرد ممکن است یک سال بر روی مساله ای کار شود تا آن مساله در افکار عمومی جا بیفتد به عنوان نمونه ما در مساله هسته ای در این حوزه همچنان کار مشخصی نکرده ایم و ارتباطات راهبردی معینی نداریم.حوزه سوم برقراری ارتباطات بلند مدت پایدار است؛ این حوزه نزدیک به ۲ دهه است که به صورت جدی مطرح شده است و بحث تبادلات فرهنگی را در درون خود دارد .قبل از توزیع این نامه باید به اصلاح چهارچوب ذهنی ملت ها در خصوص ایران و اسلام در انظار جهان پرداخته شود که بخشی از این کار بلندمدت است.

دکتر محمد مهدی وحیدی نیز از سخنرانان جلسه بود و تصریح کرد: در دنیای امروز فضای تکست(متن) قدرتش را از دست داده است  و ویدئوها بیشتر از متن ها دیده می شوند؛ یکی از وظایف هنر این است که لایه های ذهنی مخاطب را دور می زند؛ بنابراین تبدیل این نامه به ویدئوی خام  مد نظر بنده نیست بلکه محصولی تصویری و کار شده مورد اشاره بنده است. ما هنرمندان و کارگردانان موفقی داریم که به راحتی می توانستند در مدت ۲ یا ۳ دقیقه این پیام را تصویری کنند اما این کار تا کنون صورت نگرفته است. اگر این نامه تصویری می بود دامنه مخاطبان آن افزایش پیدا  می کرد.

پس از دکتر وحیدی، سید محمد رضا اصنافی، سخنران بعدی این نشست، با اشاره به قدرت اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی امروزه قدرت اطلاع رسانی و انعکاس اخبار در سطح جهان را ارتقا داده و انحصار را  از رسانه های رسمی و دولتی درآورده اند و به تعبیری می توان گفت که افراد بی رسانه، رسانه دار شده اند. نکته دیگر کارکرد های درونی و داخلی این نامه برای جامعه مسلمان ایرانی است؛ این نامه موجب همبستگی و تقویت هم نظری همه مردم و کلیه گروه ها و  تشکل های سیاسی نسبت به موضوع شد یعنی همه این موضع را تایید کردند، حتی شاید بتوان گفت از منظری این کارکرد بر کارکرد خارجی نامه بر مخاطب جهانی غالب بود.

محمد حسن شاهنگی-معاون مرکز پژوهش های جوان- در انتهای این جلسه گفت: توصیه مقام معظم رهبری به عموم جوانان این است که به سراغ منابع اصیل معرفتی و دینی بروید و به سادگی هر آنچه رسانه ها می گویند باور نکنید به عبارت دیگر ایشان می فرمایند که در دنیای پر هیاهوی امروز که تشخیص حقیقت بسیار مشکل است باید به سراغ رسانه های مطمئن و رسانه هایی که وابسته به حکومت ها نیستند، رفت، خود قرآن که ایشان به صراحت در متن نامه از این منبع  آسمانی یاد می کنند، یک  کتاب و رسانه است که به سادگی می تواند محل رجوع تشنگان حقیقت واقع گردد. یکی از مهم ترین کلید واژه های این نامه «وجدان عمومی»و «وجدان جمعی» است که نمود ویژه ای در این نامه دارد  و این سوال مهم در این نامه طرح  می شود که چرا  در غرب باید این وجدان های عمومی همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟فرهنگ و اندیشه‌ برجسته ترین بعد دین اسلام که در این نامه مورد تاکید رهبر انقلاب قرار می گیرد. نکته مهم دیگر این که فعالیت رسانه های وابسته به حکومت های غربی در منظر رهبر انقلاب در قبال اسلام و مسلمین حول محور  پیش داوری‌ها و تبلیغات منفی مطرح شده است.

لازم به یادآوری است که این جلسه در۲۱ اسفند در اتاق فکر رسانه موسسه اشراق با همکاری مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  برگزار گردید.