وجدان بیدار دانشگاه‌ها در غرب

وجدان بیدار دانشگاه‌ها در غرب
نوشتاری از دکتر محسن ردادی عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی

پس از گذشت ۷ ماه از آغاز کشتار مردم در غزه، جنایت‌های رژیم صهیونیستی نه تنها متوقف نشده بلکه در حال شدت گرفتن است. گزارش‌های منتشر شده از گورهای دسته‌جمعی در دو بیمارستان غزه تکان‌دهنده است. علاوه بر غزه، فیلم‌هایی از اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری منتشر می‌شود که نشان می‌دهد با همین ددمنشی در حال کشتن و سرکوب فلسطینیان این منطقه است.

از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی برای جنایتی تازه و بی‌سابقه آماده می‌شود: ثانیه‌ها برای حمله زمینی به رفح به شمارش افتاده است.

در موقعیت‌های مشابه و زمانی که جنگی بین نیروهای مقاومت فلسطینی، حزب‌الله و سایر رزمندگان محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس رخ می‌داد، رسانه‌های غربی تلاش می‌کردند چهرۀ تروریستی از مقاومت نشان دهند که با اقدامات خود، صلح و آرامش را در سرزمین‌های اشغالی به خطر انداخته است. بنابراین رژیم صهیونیستی به عنوان یک نیروی نظامی متمدن و مثبت در برابر تروریست‌ها معرفی می‌شد.

اما اکنون که تعداد کشته‌های فلسطینی در این ۷ ماه از ۳۴هزار نفر فراتر رفته، به هیچ وجه رسانه‌های غربی قادر به توجیه و سفیدشویی رژیم صهیونیستی نیستنند.

اولین و آگاه‌ترین گروهی که در جامعه متوجه واقعیت ماجرا می‌شوند، اهالی علم هستند. این افراد کمتر تحت تأثیر ترفندهای رسانه‌ای هستند و واقعیت را بهتر درک می‌کنند. خیزش دانشگاه‌ها در غرب در همین چارچوب رخ داده است. وجدان بشری و فطرت الهی است که باعث قیام دانشجویان و اساتید دانشگاه شده است.

اهالی علم در غرب پیشتاز مبارزه با ظلم هستند و سایر قشرهای جامعه را به حرکت در می‌آورند. پلیس آمریکا اعلام کرد در روزهای اخیر، بسیاری از کسانی که دستگیر شده‌اند، دانشجو نبوده‌اند و متعلق به سایر اقشار جامعه هستند. این یعنی اینکه ظلم‌ستیزی و حمایت از مردم فلسطین، اکنون از حصارهای دانشگاه فراتر رفته و سایر گروه‌های جامعه را نیز دربرگرفته است.

تحصن‌های دانشجویی در آمریکا وارد دومین هفتۀ خود شده است. این تحصن‌ها اولین‌بار در دانشگاه کلمبیا آغاز شد. دولت آمریکا چند روزی صبر کرد تا این جنبش پایان پذیرد. زیرا برخورد با دانشجویانی که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، صورت رسانه‌ای نامناسبی دارد. اما این اعتراض‌های دانشگاهی نه‌تنها سرد نشد، بلکه به سرعت تکثیر شد. بنابراین دستور برخورد پلیس با دانشگاهیان در سراسر آمریکا صادر شد. در اولین اقدام، پلیس ۱۰۰ نفر را در دانشگاه کلمبیا دستگیر کرد.

در چند روز گذشته دستگیری‌ها افزایش یافته است: در دانشگاه ایندیانا ۲۳ نفر، در دانشگاه دولتی آریزونا ۶۹ نفر، در دانشگاه واشنگتن ۸۰ نفر دستگیر شدند. در بین دستگیر شدگان دانشگاه واشنگتن، خانم جیل استاینJill Stein، پزشک و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶) نیز حضور داشت.

توجه داریم که دانشجویان، به صلح‌آمیزترین شکل ممکن علیه جنایت‌ها رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی فلسطینیان اعتراض می‌کنند. معترضان نه اموال عمومی را تخریب می‌کنند، نه اینکه با فحش و شعارهای رکیک اعتراض خود را بیان می‌کنند و نه حتی در برابر دستگیری توسط پلیس مقاومت می‌کنند! آنها فقط در محوطۀ دانشگاه، چادر زده و تحصن کرده‌اند و روی پلاکارد خواسته‌های خود را می‌نویسند. شاید تهاجمی‌ترین اقدام معترضان، برگزاری نماز جماعت در خیابان توسط دانشجویان دانشگاه جرج واشنگتن باشد!

خواسته اولیه دانشجویان متحصن، آتش‌بس در غزه بود. اکنون علاوه بر این هدف، خواهان توقف مبادلات مالی و آکادمیک با رژیم صهیونیستی و نیز خودداری دولت از برخوردهای خشن و ناعادلانه با دانشجویان معترض هستند. در دانشگاه نیویورک این پلاکارد توسط دانشجویان بالا برده شده است: «سرمایه‌گذاری برای تقویت آپارتاید[رژیم صهیونیستی] بس است».

دانشگاه‌های آمریکا شرایط عادی ندارند و مراسم فارغ‌التحصیلی بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل شرایط ویژه لغو شده است. در این اعتراض‌ها، دانشجویان مسلمان، یهودی و مسیحی در کنار هم علیه رژیم صهیونیستی اعتراض می‌کنند. این نشان می‌دهد که حتی یهودیان و غیرمسلمانان نیز نمی‌توانند چشم بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی ببندند.

برخورد پلیس با معترضان، همراه با خشونت است و با گاز اشک‌آور و سایر ابزارهای سرکوب سعی می‌کند دانشجویان را از محوطۀ دانشگاه بیرون کند. دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند که پیام‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنند. آنها با خطر اخراج و زندانی شدن و… مواجه هستند و علیرغم این خطرات، برای حمایت از مظلومان فلسطین همچنان در میدان هستند.

دولت آمریکا با این دستگیری‌های خشن و تهدیدها تلاش می‌کند که هزینۀ اعتراض علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد و مانع از پیوستن سایر مردم به معترضان شود. هرچند در این هدف تاکنون ناکام مانده است.

اعتراض‌های دانشجویی آمریکا، به کانادا و اروپا و استرالیا سرایت کرده است.

اولین تحصن دانشجویی در کانادا در حمایت از مردم غزه، در دانشگاه مک‌گیل از روز شنبه آغاز شده است. در آلمان، تحصن در مقابل پارلمان این کشور شکل گرفته و افراد خواهان توقف صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی هستند. دانشجویان دانشگاه سوربن فرانسه، تظاهرات خیابانی در حمایت از فلسطینیان برپا کرده‌اند.  در لندن و سوئد و… تظاهرات ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با تمام تلاش‌های رسانه‌های غربی و سیاستمداران، دل‌های مردم در تمام دنیا با فلسطینیان است. اهالی علم در غرب، در حال بیدار کردن وجدان مردم هستند و واقعیت جنایت رژیم صهیونیستی را آشکار می‌کنند. در این وضعیت، غرب قادر به ادامۀ حمایت از این رژیم نیست و بدون این حمایت، رژیم صهیونیستی نمی‌تواند دوام بیاورد. نشانه‌های پیروزی فلسطین بیش از هر زمان دیگری ظاهر شده است.