فلسفه پیاده روی اربعین
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشگاه؛
به یقین «پیاده روی اربعین» که در پرتو «زیارت اربعین» به عنوان سنت حسنه اسلامی با پیشینه تاریخی معتنابه شکل گرفت و در بستر زمان توسعه و آنگاه تعمیق یافت و در دوره نوین تبدیل به عاشورای فرهنگی با هویت حسینی و ماهیت اجتماعی تمدنی شد و نهضتی اجتماعی سیاسی علیه نظام سلطه و یزیدسیرتان و جریان انحرافی سکولار و لیبرال شد، فلسفه ای معقول با منطق جامع و جهانی در قرآن و عترت و مکتب تشیع با قلمرو فرا مذهبی و فرا ادیانی دارد که چشم جهانیان را به خود جلب و جذب کرده و تمهیدی برای عدالت خواهی و عدالت گستری و زمینه ای برای ظهور منجی عالم بشریت، مصلح کل و عدالت گستر شد و شاید تعیین زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه های مومن و تبیین فقره« وبذل مهجته فیک لیستنذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» نشانی از مبارزه علمی و عینی با «جهل علمی»،«جهالت عملی» و « جاهلیت» باشد تا « امت واحده» در «نظام امت و امامت» تکوین و تکامل یابد.
به هر حال پیاده روی اربعین فلسفه ای معقول با روح جهادی و حماسی دارد که به برخی از آنها فهرست وار اشاره میکنیم:
۱. زنده نگهداشتن نهضت حسینی و مکتب مولود عاشورا و معلول قیام جاودانه کربلا و استمرار آن باهمه لوازم معرفتی، معنوی و اجتماعی سیاسی.
۲. پیوستگی و همبستگی ذهنی، ضمیری و زیستاری با امام حسین علیه السلام، اصحاب خاص و یاران عام اما مجاهد بصیر و وفادارش.
۳. تبادل افکار و اطلاعات مربوط به مسلمانان و سرنوشت اجتماعی آنان.
۴. تقویت روحیه عدالت خواهی و استکبارستیزی.
۵. تقویت و توسعه روحیه معنوی، شور و شعور معنوی.
۶. ایجاد و تقویت فروتنی و خاکساری تحت عنوان جذاب:
۱. خادم الحسین(ع)
۲. خادم زائر الحسین(ع).
۷. بیانگر ظرفیت ایجاد تمدن نوین اسلامی امامت مدار.
۸. تقویت روحیه خودسازی فردی، خانوادگی و اجتماعی.
۹. تقویت روحیه اخلاص و عشق وافر به خدا و اهل بیت علیهم السلام.
۱٠. تقویت روحیه صبر، بندگی، ایثار و فداکاری.
۱۱. تلاش در تقویت عنصرعقلانیت و خردگرایی و تغلیب آن برشور معنوی و حماسی.
۱۲. ایجاد و تقویت روح جهادی و روحیه انقلابی و ارزش گروانه.
۱۳. پیوستگی با سرچشمه زلال معنویت راستین و اکتساب معنویت اجتماعی و تمدنی.
۱۴. جاری شدن عطوفت و مهرورزی بین مسلمین و حتی با انسانهایی که دلداده آزادی و آزادگی اند و همچنین ظهور محبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و تلاش در سنخیت وجودی یافتن با آن ذوات نوری و در نتیجه برخورداری از فرهنگ و تمدن مبتنی بر مهرو محبت، الفت و ارادت با جانمایه عدالت و عقلانیت.
والحمدلله رب العالمین
محمدجواد رودگر
۱۴٠۴/۵/۱۷