کتاب سلوک در مکتب سلیمانی به چاپ پنجم رسید

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با ایام دومین سالگرد سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب سلوک در مکتب سلیمانی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر برای پنجمین بار پیاپی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

کتاب سلوک در مکتب سلیمانی ارائه اصول و ریشه‌های اصلی سیر انفسی و تعالی وجودی انسانِ سائرالی‌الله و مسافرکویِ دوست است که در طول چهل سال سلوکِ توقف‌ناپذیر فعال و نه منفعل، پویا و دینامیک نه ساکن و استاتیک آن هم در سایه شجره طیبه ولایت تداوم و تحقق داشت و مفاهیمی چون هجرت و جهاد را قرین عمل صالح و اخلاص کرد و تفسیر عینی و نشانی‌های بی نشانان را در سبک سلوک فردی و اجتماعی نشانمان داد.

در این کتاب سلوک سلبی و ایجابی سردارِ پرافتخار، تمام ناشدنی، نامیرا و جاودانه امام خمینی و آیت الله خامنه ای را درعینیت حیات طیبه متجلی می‍سازد, که چگونه انسان در پرتو معرفت، محبت، عبودیت، سرعت و سبقت توأم با مراقبتِ نفس می‌تواند فرشته صورت و فرشته سیرت شده و به تدریج پا را فراتر از فرشتگان گذاشته و روح ریحانی و رحمانی یابد.

سلوک در مکتب سلیمانی نَمی از یَم وجودِ بهشتی و بهشت وجودِی مالک اشترِ زمان است که برخی مبانی و مولفه‌ها، شاخص‌ها و معیارهای زندگی انقلابی را درقالب سیر و سلوک در متن زندگی نه در خلوت و خلسه تبیین کرده است.

کتاب حاضر ظهور عرفان اجتماعی عارفی است که در کلاس پیرمیکده عشق خمینی کبیر و خمخانه خامنه‌ای عزیزالوجود عرفان عملی را با تمام ساحات و سطوح درک و دریافت نمود و تجربه و ترجمه عملی کرده است.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است:

مکتب سليماني، مثل هر مکتب ديگري داراي ساحت بينشي- نگرشي، گرايشي- منشي و کنشي- روشي است که اگر بخواهيم با ادبيات عصري از آن ياد کنيم، مکتبي است که دانش و ارزش يا «هست»ها و «بايد»ها و به بيان ديگر جهان‌بيني و ايدئولوژي را توأمان دارد. در اين مکتب «معرفت» با گزاره: «اول الدين معرفته» و «محبت» با گزاره: «هل الدين الا الحب» پشتيبان «شريعت» و گفتمان مسلط بر آن «توحيد» است. در اين مکتب برترين کمال و بزرگ‌ترين کرامت «عبوديت» است و همه اين حقايق ذيل و ظِل «امامت و ولايت» تعريف‌پذير و تحقق يابنده‌اند، همان‌طوري که در حديث: «بِناعرف الله، بِناعبدالله، بِنا وحدالله» نيز بدان تصريح شده است. آنچه از واژه «سلوک» متبادر به ذهن مي‌شود، سلوکِ عرفاني است و اين تبادر نيز علامت «حقيقت» است، لکن با عنايت به مباني و منابع وحياني عرفان، سلوک به امور باطني و عبادات متعارف و اذکار و اعمال خاص عبادي منحصر نيست، بلکه سلوکِ عرفاني در معارف وحياني قابليت تعميم در عرصه‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي داشته و همه اضلاع و ابعاد زندگيِ سالک را شامل مي‌شود؛ بنابراين سلوک مصداق‌هاي مختلفي را در بر مي‌گيرد، در واقع بر اساس نصوص و آموزه‌هاي ديني مي‌توان سلوکِ معنوي- باطني را به سلوک: الف) عبادي خاص، ب) عبادي عام تقسيم کرد تا در خاص مصداق‌هايي مثل نمازها و روزه‌هاي واجب و مستحب، ذکر خدا، ادعيه و نيايش‌ها و… و در عام مطلقِ فعاليت‌هاي سالک را با قيد «قيام لله» يا براي «خدا بودن»، انجام تکاليف فردي و اجتماعي در ابعاد مختلف از خرد و کلان را دربرگيرد و سلوک در مکتب سليماني، سلوکِ خاص و عام است تا شامل همه ساحات (عرضي) سطوح (طولي) شده و سلوک اخلاقي، سلوک با همسر و فرزندان، سلوک اقتصادي، سلوک عبادي، سلوک سياسي، سلوک فرهنگي و اجتماعي، سلوک نظامي و امنيتي را با مراتب و درجاتي که دارند دربرگيرد؛[۴] بنابراين سلوک در اين مکتب، منظومه‌اي و در يک هندسه معرفتي- معنويتي و رفتاري روشمند است تا هيچ فعل و انفعال، کنش و واکنشي خارج از محاسبات سلوکي تعريف نشود. به بيان ديگر سلوک درمکتب سليماني جامع انديشه، انگيزه و انگيخته است و وصيت‌نامه آن شهيد عظيم‌الشأن چکيده و خلاصه حيات طيبه سلوکي او است و شاهد مثال بسيار عالي در اين خصوص است که همه وجوه و جنبه‌هاي يادشده را دربردارد، از اعتقاديات، اخلاقيات و احکاميات تا سياسيات و اجتماعيات؛ بنابراين مکتبِ سليماني، مکتب خداگرايي و خداباوري، بندگي خالصانه خدا، حاکميت شريعت حقه در زندگي، احقاق حق و اقامه عدل بود. مکتبي که مثلث طيبه عقلانيت، عدالت و معنويت را بهم پيوسته دربردارد.

کتاب سلوک در مکتب سلیمانی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر با قیمت ۴۸۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.