با حضور رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی نشست خبری آیین رونمایی از دانشنامه فاطمی(س) برگزار شد

در آستانه میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س) و همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیین رونمایی از دانشنامه فاطمی(س) با حضور آیت الله نوری همدانی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های روز مراسم رونمایی از دانشنامه فاطمی اظهار داشت: در این مراسم، آیت الله العظمی نوری همدانی و نیز آیت الله رضا استادی عضو شورای علمی دانشنامه فاطمی (س)، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سرپرست دانشنامه فاطمی(س)، سرکار خانم دکتر کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و دکتر فریبا علاسوند عضو شورای علمی دانشنامه فاطمی(س) به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

حجت الاسلام مقیمی در خصوص ویژگی‌های دانشنامه فاطمی نیز ابراز داشت: دانشنامه فاطمی پس از ده سال فعالیت مستمر پژوهشی و به همت جمعی از پژوهشگران برجسته و نخبگان حرفه دانشنامه نویسی دینی در ۶ جلد با موضوعات حکمت و معارف، حیات، منزلت و شخصیت آن بانوی بزرگ اسلام و همچنین مسائلی در زمینه حقوق زن و خانواده، مباحث حقوقی و مباحث اجتماعی منتشر شده است.

وی ابراز داشت: این دانشنامه زیر نظر شورای عالی علمی که در آن اساتید برجسته‌ای همانند آیت الله استادی، آیت الله یوسفی غروی، آیت الله رشاد حضور دارند تهیه و تنظیم شده است که این شورا نظارت عالی مجموعه را بر عهده دارد.

رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه ادامه داد: در کنار شورای عالی دانشنامه، گروه‌هایی همچون تاریخ و سیره، حقوق، اجتماعی و حکمت نیز تشکیل شده که سرپرستی هر یک از این گروه‌ها را اساتید برجسته حوزه علمیه بر عهده داشتند.

حجت الاسلام مقیمی عنوان کرد: علاوه بر اساتیدی که در شورای عالی و شورای گروه‌های عنوان شده بر کار نظارت می‌کردند، ۱۰۰ نفر دیگر از ارزیابان علمی، ارزیابی مجموعه کار را بر عهده داشتند و نیز ۴۰ نفر از ویراستاران کار مستند سازی و ویراستاری علمی و یکسان سازی علمی قلم دانشنامه فاطمی را انجام می‌دادند.

وی گفت: تیمی متشکل از ده نفر از اساتید برجسته حوزه تمامی منابعی که در این دانشنامه از روایات و آیات آمده است که چیزی نزدیک به دو هزار منبع می‌شود را مورد بررسی و مستند سازی دقیق قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت کار نظارت‌های خوبی در روند تدوین دانشنامه فاطمی صورت گرفته است که در دیدارهایی که با تعدادی از مراجع معظم تقلید داشتیم اقبال خوبی به این دانشنامه نشان دادند که در روز مراسم رونمایی شاهد سخنرانی و پیام‌های تعدادی از مراجع معظم تقلید در این خصوص خواهیم بود.

حجت الاسلام مقیمی با بیان اینکه کار تدوین دانشنامه فاطمی پس از انتشار دانشنامه امام ‏علی (ع) در سال ۱۳۸۱ آغاز شد افزود: دانشنامه امام علی (ع) مجموعه‌ای ۱۲ جلدی بود که تا کنون ۵ بار تجدید چاپ و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته که پس انتشار آن مجموعه، پیشنهاد تدوین دانشنامه‌ای در ارتباط با ‏حضرت زهرا (س) ارائه شد و رهبر معظم انقلاب نیز این مهم را به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ‏اسلامی سپردندکه کار تدوین دانشنامه فاطمی به‌‌‌ همان سبک دانشنامه امام علی (ع) آغاز شد. ‏

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ تصمیم گرفته شد این دانشنامه در ساختار دانشنامه‌های مرسوم ‏کشوری و با ویژگی‌های خاص دانشنامه‌نگاری منتشر شود به همین دلیل کارهای گذشته مورد ‏بازنگری و بازتولید قرار گرفتند. ‏

وی ادامه داد: مراحل تدوین دانشنامه فاطمی از سال ۸۸ تا ابتدای سال ۹۱ ادامه یافت و در ‏سال‌های ۹۱ و ۹۲ ویرایش ادبی صورت گرفت و هم اکنون برای عرضه آماده است که این مجموعه در نمایشگاه کتاب تهران به صورت گسترده توزیع ‏خواهد شد. ‏

رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان داشت: ۱۱۸ مقاله ‏در دانشنامه ۶ جلدی فاطمی وجود دارد که سه جلد ابتدایی آن در رابطه با حیات، منزلت و ‏شخصیت حضرت زهرا (س) بوده که با استفاده از منابع دست اول تدوین شده‌اند.