به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل ازخبرگزاری شبستان: نشست علمی «جنگ تحمیلی اسرائیل و آینده مقاومت» چهارشنبه، ۲۵ تیرماه به همت قرارگاه جهادی اندیشه با حضور و سخنرانی حججالاسلام سیدسجاد ایزدهی و غلامرضا بهروزی لک برگزار شد؛ دبیر علمی این نشست که به میزبانی تالار فرهنگ قم پژوهشگاه برگزار میشد حجتالاسلام «محمد ملکزاده» بود.
حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی» در این نشست بیان اینکه نگاه به آینده مقاومت را از چند جهت می توان بررسی کرد، گفت: از یک جهت بحث مربوط به آیندهی درازمدت مقاومت است و از جهت دیگر آینده کوتاهمدت آن؛ در فرآیند آینده درازمدت میشود به یک تجربه قطعی بشری و از یک جهت میتوان به مجموعهای از آیات و روایت استناد کرد که آینده مقاومت را رقم زده و آن را گریزناپذیر دانستند؛ از سوی دیگر میتوان به ارقام و آمارهایی که امروزه وجود دارد و در طول چندین سال منحنی رشد برای مقاومت را شکل داده و از سوی دیگر منحنی افول تمدن موجود و استکبار جهانی را رقم زده است توجه کرد؛ لذا من سعی می کنم با محوریت آیات و روایات این بحث را پیگیری کنم و البته اندکی نیز به مباحث بیرونی و آمار و ارقام و نتایج عینی آن نیز اشاره خواهم کرد.
سنت الهی نوید پیروزی مستضعفان و مقاومت را میدهد
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه ادامه داد: در آیات قرآن به مقولهای به نام سنت الهی میرسیم مبنی بر اینکه سنت الهی امر قطعی است و طبیعتا در عرصههای مختلفی انجام میشود؛ سنتهای الهی متنوع و متعدد هستند و در عرصههای مختلفی بوده و خداوند حکم کرده است چنانکه در قرآن میفرماید: «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا» (سنّت الهی (و قانون نظام ربّانی) بر این بوده (که حق بر باطل غالب شود) و ابدا در سنّت خدا تغییری نخواهی یافت)؛ در این راستا از جمله سنتهای قطعی الهی این است که ظالم به افول دچار میشود و مظلوم بازگشته و انتقاماش را از ظالم میگیرد و ظلم همواره پایدار نیست؛ نکته جالب اینکه خداوند در آیه ۴۳ سوره «فاطر» میفرماید: «اسْتِکْبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّئِ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا» ([انگیزه] این کارشان فقط گردنکشی در [روی] زمین و نیرنگ زشت بود و نیرنگ زشت جز [دامن] صاحبش را نگیرد پس آیا جز سنت [و سرنوشت شوم] پیشینیان را انتظار می برند و هرگز برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت)؛ شأن نزول این آیه در مورد استکبار و از بین رفتن سلطهگر در جامعه است؛ این آیه نسبت تاریخی است که همه گردنکشان و مستکبران از آن تخت نخوت و غرور پایین آمدند و پایین افتادند و مظلومان و مستضعفان جایگزین شدند.
تجربه نشان میدهد که همه استقلالخواهان جهان در مقابل ظالمان و مستکبران به توفیق رسیدند
وی گفت: در این بحث ما در مورد مقاومت گروهی صحبت میکنیم که کارشان ظلم و استکبار بر مردم است، کارشان از بین بردن کرامت و آزادیهای انسانی و استقلال کشورها و خود را خدا انگاری کردن است مثل فرعون که خود را خداوندگار مردم فرض میکرد؛ امروز هم مستکبران عالم در جامعهای که برای خودشان تکصدایی فرض میکنند و صداهای دیگر را نَه میشنوند و نَه اجازه شنیده شدن میدهند چنین وضیعتی دارند؛ تجربه تاریخی میگوید همه افرادی که در طول تاریخ استکبار ورزیدند به افول رسیدند؛ از آتیلا و نرون گرفته تا اسکندر و چنگیزخان و هیتلر و …؛ شاید همه آنها مدتی سلطهگری داشتند اما این سلطه و ظلم پایدار نماند و این سنت الهی است و آنها از بین میروند و از بینرفتنی هستند چون سنخ ظلم پایدار نیست و تجربه بشری هم به ما میگوید که همه استقلالخواهان جهان؛ استقلال خود را در مقابل ظالمان و مستکبران به دست آوردند و این توفیق را داشتند ولو اینکه ممکن است زمان طولانی شده باشد، از جمله سرخپوستان آمریکا، سیاهپوستان، در آفریقای جنوبی، هند، عمده کشورهای شرق دور، در داستانها و فیلمها همواره به این استقلالی که نهایتا پدید آمده اشاره شده است؛ از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که کشور ما هرگز مستعمره نبوده است و پرتغالیها و انگلیسیها آمدند و رفتند و این سنت فطری است که ظلم از بین می رود.
حجتالاسلام ایزدهی تصریح کرد: من بر اساس برخی از آیات قرآن وضعیت موجود مستضعفان زمان را ترسیم می کنم و بعد آن مژده ای که خداوند مبنی بر از بین رفتن ظلم و ستم میدهد را بیان خواهم کرد و اینکه جایگاه ظالم تغییر میکند؛ آیات متعددی در قرآن در این رابطه وجود دارد از جمله آیه ۲۵ سوره «غافر» که خداوند میفرماید: «فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِنَا قَالُوا اقْتُلُوا أَبْنَاءَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ وَاسْتَحْیُوا نِسَاءَهُمْ وَمَا کَیْدُ الْکَافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَالٍ» (پس وقتی حقیقت را از جانب ما برای آنان آورد گفتند پسران کسانی را که با او ایمان آورده اند بکشید و زنانشان را زنده بگذارید ولی نیرنگ کافران جز در گمراهی نیست)؛ همچنین در آیه ۸۸ سوره «اعراف» که خداوند فرمود: «قَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّکَ یَا شُعَیْبُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَکَ مِنْ قَرْیَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ کُنَّا کَارِهِینَ» (سران قومش که تکبر می ورزیدند گفتند ای شعیب یا تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از شهر خودمان بیرون خواهیم کرد یا به کیش ما برگردید گفت آیا هر چند کراهت داشته باشیم)؛ یا در مورد ساحرانی که به خداوند و معجزه حضرت موسی(ع) ایمان آوردند که در قرآن از زبان آنها آمده است: «وَمَا تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآیَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءَتْنَا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ» (و تو جز برای این ما را به کیفر نمی رسانی که ما به معجزات پروردگارمان وقتی برای ما آمد ایمان آوردیم پروردگارا بر ما شکیبایی فرو ریز و ما را مسلمان بمیران)؛ آنها از خداوند صبر و مقاومت را طلب می کنند و مسالهشان همین مقاومت است آن هم در حالی که در مقام کشته شدن و قطعه قطعه شدن بدن هستند اما از خداوند می خواهند که آنان را در حالت مرگ بمیراند.
صبر و استقامت منجر به شکست جبهه باطل میشود
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در ادامه گفت: در نقطه مقابل نیز حضرت موسی(ع) به قوماش می فرماید که صبر کنند، منظور از صبر در واقع استقامت در مقابل ظلم و شکنجه است و نتیجه این میشود که خداوند میفرماید زمین برای خداست و به هرکسی که بخواهد عطا میکند بنابراین اگر استقامت کردید به شما عطا خواهد کرد؛ این آیندهنگری است چنانکه خداوند در قرآن فرمود: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» (آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین خواستار برتری و فساد نیستند و فرجام [خوش] از آن پرهیزگاران است)؛ آینده از آن ظالم و مستکبر نیست؛ اما قوم موسی ناشکیبایی می کنند؛ وقتی آن حضرت فرمود صبوری کنید خداوند دشمن شما را از بین میبرد منظور این بود که خداوند در مسیر تکاملی قوم کار میکند و دشمن را از بین میبرد و شما را جایگزین می کند. این ماجرای قهری همه فرعون ها و ظالمان جهان است.
حجتالاسلام ایزدهی اظهار کرد: خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است؛ خداوند آینده را بر اساس ملاک میبندد و اگر مقاومت و صبوری کردید و این فرآیند را ادامه دادید خداوند این کار را انجام میدهد؛ خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است؛ در این مقطع از بحث به برخی از روایات اشاره میکنم، حضرت امیر(ع) در غررالحکم به برخی از موارد اشاره دارد و از جمله عمدتا به بحث از بین رفتن ظالم و مستکبر اشاره دارد؛ از جمله اینکه قدرت کسی که با جور کارش را از پیش میبرد از بین میرود؛ از سوی دیگر خداوند در آیه ۵ سوره «قصص» می فرماید: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» (و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم)؛ همچنین در آیه ۱۳۷ سوره «اعراف» نیز می فرماید: «وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَی عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُوا یَعْرِشُونَ» (و به آن گروهی که پیوسته تضعیف می شدند [بخشهای] باختر و خاوری سرزمین [فلسطین] را که در آن برکت قرار داده بودیم به میراث عطا کردیم و به پاس آنکه صبر کردند وعده نیکوی پروردگارت به فرزندان اسرائیل تحقق یافت و آنچه را که فرعون و قومش ساخته و افراشته بودند ویران کردیم)؛ همچنین در آیه ۲۶ سوره «انفال» فرمود: «وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَأَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (و به یاد آورید هنگامی را که شما در زمین گروهی اندک و مستضعف بودید می ترسیدید مردم شما را بربایند پس [خدا] به شما پناه داد و شما را به یاری خود نیرومند گردانید و از چیزهای پاک به شما روزی داد باشد که سپاسگزاری کنید).
این سنت الهی است که ظالم از میان برود
وی با اشاره به نقلی از امام علی (ع) که فرمودند: «تدبروا أحوال الماضین کیف کانوا» (درباره حال و روز گذشتگان، با دقت و تأمل بیندیشید و ببینید چگونه بودند)، تصریح کرد: وقتی خداوند دید که در ماجرای فرعون قوم موسی تسلیم نشدند و مقاومت کردند برایشان ارج قایل شد، آنها به خاطر خدا تحمل کردند و نتیجه اینکه خداوند نیز به آنان عزت عطا کرد و بنیاسراییل حاکم شدند اما بعدها به مشکلاتی مبتلا شدند و این نعمت از آنها سلب شد؛ در مجموع سیره تاریخی و سنن الهی بر این قرار گرفته است که ظالم از بین خواهد رفت به شرطی که مقاومت کنیم.
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه ادامه داد: مردم معدودی در مکان بسیار مضیقی به نام غزه سکونت دارند اما امروز همه جهان از غزه میگویند، آنها سرنوشت تمدن بشری و تمدن غربی را تغییر می دهند؛ تمدن غربی که ندای آزادی و حقوق بشر و کرامت انسانی و حمایت از زنان و کودکان را سر می داد؛ اکنون این منطقه و جبهه مقاومت نشان داد که کل تمدن غرب به گونه ای است که نَه آزادی دارد و نَه به کرامت انسانی احترام می گذارد، داعیه این مولفه ها را داشتند اما واقعیت آن است که آنها به افول رسیدند و تمدن شعارهایشان نخنما شده است؛ حال اگر قرار بود کسی قرار بود ایران از بین ببرد باید در طول این چهل و اندی سال از بین میبرد اما آیا توانستند؟ خیر نتوانستند؛ اگر می خواستند از حیث نظامی از بین ببرند دیگر نیاز به فریب و حیله مذاکره در کار نبود و اینکه مخفیانه بزنند، این یعنی قدرت مقابله مستقیم ندارند و مثل قبل نیستند، من نمیگویم که آنها ذلیل شدند و قدرتی ندارند اما در مسیر ذلت هستند.
اقتدار انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در سطح جهان فراگیر شده است
حجت الاسلام ایزدهی تصریح کرد: غرب از حدود بیست تا سی سال گذشته جامعهای تکصدایی بود که بر همه جهان حکومت داشت و به کشورهای مختلف لشکرکشی می کرد اما این منحنی به سمت نزول آمد و اگر بخواهند به کشوری حمله کنند مجبورند تا فریب تازه بزننند؛ این در حالی است که انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته در این منحی رشد به سمت بالا حرکت کرده است و البته من نمی گویم کار را تمام کردیم اما به سمت قدرت رفتیم و همه این پیروزی به دلیل مقاومت و تاب آوری بود؛ امروزه بسیاری از نقاط جهان دارند از انقلاب اسلامی و ایران و ضدیت با اسلام حرف می زنند و بسیاری از شهرها و کشورها و غربی ها پرچم ایران و فلسطین را بلند می کنند که این یعنی اقتدار جهانی و افول نظام سلطه، همه این موارد است که آینده را رقم می زند. این یعنی نظام اسلامی رو به رشد است و این همان بشارت است خداوند به عنوان سنت الهی یاد کرد و آینده ای که برای مستضعفان جهان است اما به شروطی که باید مراعات شود.