تراث علمی و اخلاقی حوزه بروزرسانی شود

عده ای معتقدند کمرنگ شدن استقبال از دروس اخلاق به علت پاسخگو نبودن منابع تئوریک اخلاقی نسبت به جامعه امروز است که حجت‌الاسلام رودگر این دلیل را رد می کند.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر مدیر گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، پیرامون مباحث اخلاقی در حوزه های علمیه گفت: اخلاق و سلوک عملی در پیشینه حوزوی دارای اصالت خاصی بوده و متن جامعه نیز طلاب و روحانیون را با ویژگی اخلاقی و علمی می‌شناسند؛ پیامبر اسلام(ص) نیز در حدیث «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» بر اخلاق تأکید فرمودند، حوزویان نیز به عنوان نماینده این دین باید به الزامات اخلاقی ملتزم باشند.

وی ادامه داد: در گذشته حوزه‌های علمیه توجه به اخلاق بسیار پر رنگ بود و هم در متون علمی علماء به اخلاق اهمیت داده می‌شد و رفتار و عمل نیز بر حفظ اخلاق تأکید داشتند؛ شاید بنده اشتباه کنم، اما فکر می‌کنم در سال‌های اخیر این مهم کمرنگ شده است.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه گفت: اساتید برجسته اخلاق به رحمت خدا رفته و همچنین دروس اخلاق هفتگی بزرگان و دروس اخلاق مدارس آن‌چنان که باید جدی گرفته نمی‌شود؛ طلاب به دلایل مختلف از اخلاق فاصله گرفتند که در شمارش این دلایل می‌توان به دلایل جامعه شناختی، روان شناختی، اقتصادی و معیشتی و حتی سازمان و تشکیلات حوزه اشاره کرد؛ مدیران، اساتید و طلاب در جهت اخلاق دچار کاستی‌هایی شدند و از حوزه اخلاق فاصله گرفتند.

وی در پاسخ به تأثیر اخلاق طلاب بر جامعه گفت: کمرنگ شدن اخلاق در حوزه‌های علمیه قطعا بر روی جامعه تأثیرگذار بوده، چون ملوک معرفتی و متولی معنویت جامعه عالمان دین هستند و طبق حدیث «الناس علی دین ملوکهم» تأثیر اخلاق طلاب و روحانیون بر جامعه به شدت بالا است؛ عامل بسیار برجسته در وضعیت فعلی اخلاق در جامعه همین اخلاق علما و روحانیون است.

حجت الاسلام رودگر تأکید کرد: زیست امروز جزیره‌ای نیست و جوامع جهانی بر یکدیگر تأثیرگذار هستند و همچنین جامعه بر روی طلاب نیز تأثیر خود را دارد؛ هویت یک طلبه هویت معرفتی و معنویتی باید باشد و اخلاق در این مقوله اهمیت برتر را دارد.

وی گفت: تراث علمی و اخلاقی ما بسیار غنی است و می‌تواند پاسخگوی نیاز امروز هم باشد البته باید نرم نویسی و مطابق زبان امروز نوشته شود؛ اگر کسی بگوید اخلاق تئوریک در حوزه پاسخگوی نیاز امروز نیست و از همین رو گرایش به اخلاق کمرنگ شده است، مورد پذیرش نیست، چون منابع ما بسیار گسترده است.