کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آقا پیروز در گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

«رهبری» تجلی مهارت انسانی در مدیران است، برای رهبری به معنای توانایی نفوذ در زیردستان برای رسیدن اهداف، نظریه‌های فراوانی ارائه شده که یکی از مهم‌ترین آنها «رهبری کریمانه» است. نرمش و رفق حداکثری مدیران، عنصر اصلی این شیوه است که بیشترین تأثیرگذاری را در کارکنان داشته، فضای سازمان را به شدت عاطفی و صمیمی می‌کند.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

مدیران در سازمان‌ها وظایف متعددی بر عهده دارند. این وظایف که گاهی از آن به «اصول مدیریت» یاد می‌کنند، عبارت‌اند از برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، سازماندهی، هدایت و رهبری، و کنترل و نظارت. البته برخی وظایف دیگری را نیز اضافه می‌کنند. در میان این وظایف، «رهبری» از اهمیت خاصی برخوردار است و از دیرباز موردتوجه اندیشمندان و محققان مدیریت بوده است و همواره دربارۀ زوایای مختلف آن، از جمله عوامل موفقیت یک رهبر، به مطالعه و تحقیق پرداخته‌اند. علت اصلیِ توجه محققان به «رهبری» نقش حیاتی آن در پویایی و بالندگیِ سازمان و تأثیر چشمگیر رهبران قوی بر موفقیت بسیاری از سازمان‌هاست. افزون بر این، شاید بتوان ادعا کرد «رهبری» جوهرۀ مدیریت است و «به‌کارگیریِ منابع انسانی» در تعریف «مدیریت» از طریق نحوۀ تعامل میان رهبر و پیرو، یا مدیر و کارکنان، شکل می‌گیرد.

در موضوع «رهبری»، نظریه‌های فراوانی از سوی صاحب‌نظرانِ «رهبری در مدیریت» ارائه شده است و هریک خواسته‌اند شیوۀ رهبریِ رهبران موفق را تبیین کنند. آنچه در این میان دارای اهمیت و مطلوب است دیدگاه اسلامی دربارۀ رهبری است. آیا بر اساس آموزه‌های اسلام، رهبری از سنخ صفات است یا رفتار؟ آیا در شیوۀ رهبری، دارا بودن یک سری صفات لازم است یا انجام رفتارهای خاصی مطلوب است؟ آیا رهبری بر اساس آموزه‌های اسلامی اقتضایی است یا آنکه ثابت و در همۀ شرایط یکسان است؟ در مجموع، چگونگیِ رهبری بر اساس آموزه‌های اسلامی اصلی‌ترین مسئله در این تحقیق است.

عطش مجامع علمی و دانشگاهی برای یافتن مدیریت اسلامی و فهم آن و اشتیاق مدیران برای درک و به‌کارگیریِ آن از موارد غیرقابل‌تردید در سازمان‌هاست. مدت‌هاست که مطالبۀ مدیریت اسلامی از مجامع حوزوی به صورت جدی مطرح شده است و دانشگاهیانِ علاقه‌مند به مباحث مدیریت اسلامی نیز به صورت خودجوش در تکاپوی یافتن گزاره‌های مدیریت اسلامی هستند. شاهد بر این عناوین رساله‌های ارشد و دکتری است که دانشجویان علاقه‌مند را به تحقیق در مدیریت اسلامی وادار می‌سازد. در این میان، رهبری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا بعید نیست جوهرۀ مدیریتْ رهبری باشد که در تعریف نیز قرابت زیادی با تعریف اصل مدیریت دارد. اگر رهبری و نوع تعامل مدیران با کارکنان به‌خوبی از منابع اسلامی استخراج و الگویی برای آن ارائه شود، به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که گام بسیار بزرگی در مسیر کشف و تدوین مدیریت اسلامی برداشته خواهد شد؛ یعنی موضوع رهبری نقطۀ استراتژیک تحقیقات در مدیریت است که با ارائۀ الگوی رهبری در مدیریت اسلامی، بخش قابل‌توجهی از پازل مدیریت اسلامی کامل می‌گردد.

رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آقا پیروز با قیمت ۵۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.