کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر در گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

عرفانی اجتماعی تربیت معنوی و جامعه­‌سازی مبتنی بر آموزه­‌ها و باید و نبایدهای سلوکی را تمهیدی بر تکوین تمدن نوین اسلامی قرار داده تا پیشرفت همه جانبه در عرصه‌­های گوناگون را به حیات طیبه اجتماعی پیوند بزند و احقاقِ حق و اقامهِ عدالت اجتماعی در آن موضوعیت بیابد. فلسفه اجتماعی اسلام و عرفان ناب اسلامی در تحقق و تعین همین واقعیت است.

عرفانی که سه اصل: هدایت، تربیت و ولایت را درفرایند تعریف و تنظیم ارتباط با خدا و اجتماع درپرتو ارتباط با انسان کاملِ مکمل معنا و مصداق بخشید.

نهضت حسینی عرفان و عارفان اجتماعی تمدن ساز را به‌عنوان “عرفانِ معیار”، “سلوکِ سنجشگر” و “شهودِ شاخص” در “میدان جهاد و شهادت” متجلی ساخته و اُسوه صائب و شاهد صادق اهالی سلوک اجتماعی- سیاسی شد.

کتاب حاضر رابطه دوسویه بین توحید و امامتِ مبتنی برعناصر، ارزش‌ها و مقامات عرفانی با روحِ اجتماعی و نشانی های انقلابی – جهادی تبیین می‌کند.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

عرفان هر گاه معطوف به هویت و ماهیت وجودی اش تعریف گردد، دانشی است که با واژه “شهودی بودن” تعریف پذیر می باشد و در عرف عارفان، معرفت برساخته عین الیقین و حق الیقین است که طی فرایندی تحقق می یابد و برآیندهای روش شناختی و ثمرات معرفتی خاص به خود را خواهد داشت و هرگاه متناظر به موضوع، روش و سلوک تحلیل گردد، شناخت شهودی حقیقت مطلقه و قرب وجودی به آن می باشد که شامل علم عرفان نظری و عملی خواهد شد. عرفان نظری یعنی ترجمان مشهودات و تجربیات عارف و تبدیل ساختن آنها به مفاهیم و گزاره های علمی و برهانی. به بیان دیگر عرفان نظری عبارت است از:”ترجمه و تعبیرحقایق ومعارف توحیدی، یعنی وحدت شخصی وجود و لوازم آن که عارف از راه شهود، درنهائی ترین مرحله آن، به دست آورده باشد، شهودی که معمولا درپی ریاضت و عشق حاصل می شود” بنابراین، آنگاه که سالک از طریق سلوک به شهود حقایق نظام هستی نائل شد، این شهود معرفت زاست که از آن به «معرفت شهودی» و «تجربه ی عارفانه» تعبیر می شود. اما اگر عارف شاهد، مشاهدات خود را در زمینه ی هستی شناسی عرفانی تعبیر و ترجمه نموده، برآیند بازتاب زبانی و تقریر و تبیین آن، شکل دهنده عرفان نظری یا علم عرفان نظری خواهد بود و هرگاه عارفان تجارب خویش را در پیمودن منازل سلوک به رشته ی تحریر درآورند، علم عرفان عملی یا دانش سیر و سلوک پدیدار خواهد شد زیرا عرفان عملی یعنی سیر و سلوک باطنی برای دست یابی به مقام قرب و ولایت و درنهایت لقاء رب است. استاد شهید مطهری در این زمینه می فرمایند: «شک نیست مرکبی که این راه را طی می‌کند جز نفس عارف نیست. در این جا از یک نظر مسافر و مسافت و به عبارت دیگر سالک و مسلوکٌ فیه یکی است و از نظری باریک و دقیق مقصد نیز بیرون از آن دو نمی‌باشد. به هر حال سالک از آن جهت که رونده است و با پای خود باید این راه را طیّ کند لازم است خود را آماده کند. نام این تهیُّو و آمادگی ریاضت است.» و فرمود:«عرفا برای رسیدن به مقام عرفان حقیقی به منازل و مقاماتی قائلند که عملا باید طی شود و بدون عبور از آن منازل، وصول به عرفان حقیقی را غیر ممکن می دانند.» نتیجه آنکه در عرفان نظری سخن از “بود و نمود آن بود” زیرا در جای خود واضح است که عرفانْ علمی است که موضوع آن ذات حق و محمولات آن اسما و صفات وجود مطلق است و دانش عرفان نیز برایند و برونداد کشف رحمانی و شهود صائب و صادق عارف است. اما درعرفان عملی سخن از “باید و نباید” خواهد بود علم عرفان عملی نیز شناخت راه و روش سلوک تا شهود و معرفت به باید و نبایدها یا دستورالعمل های سلوکی مبتنی بر مجاهدت با نفس در جبهه جهاد اکبراست که با انصراف از عالم ناسوت و اتصال به عالم مافوق ملکوت و اتساع وجودی برای درک و دریافت حق تعالی و اسمای حسنایش تحقق می یابد.

کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر با قیمت ۷۲۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.