استاد موسویان از چهره های گره گشا در عرصه فقه الاقتصاد بود

آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال از سوی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با رونمایی از مجموعه مقالات همایش در قم برگزار شد.

آیت الله علی‌اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان، اظهار داشت: استاد موسویان بر روی پول و بانکداری اسلامی تمرکز داشت و این تلاش، نتیجه بخش بود.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شخصیت هایی را تحویل جامعه داده که هر کدام جزو چهره های برجسته هستند و در واقع تمرکز بر روی یک حوزه داشتند که استاد موسویان یکی از این شخصیت ها بود.

رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه بعضی از حوزه های تخصصی اولویت گذاری شده اند گفت: ضرورت ها و اهمیت به حوزه ها تشخیص داده شده است و حدود ۲۲۰ حوزه را در ساختارها تعریف کرده ایم.

وی افزود: ما امروز به دانش های جدیدی که در جهان پیشینه ندارد، به صورت بومی و مبانی اسلامی پرداخته ایم و فلسفه ما مبتنی بر علوم اسلام است و تا صد سال آینده خواهند دید که این حوزه دانش جدید می شود.

این مقام حوزوی تاکید کرد: تولید دانش ها در اروپا و ایران قابل قیاس نیست در این پژوهشگاه ها که یکی از واحدهای حوزوی است مسائل مختلف فقهی، فلسفی را بومی سازی کردیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ فلسفه مضاف را مورد مطالعه قرار داده ایم، گفت: شماری از این فلاسفه پیشینه ندارند و یا پیشینه غربی دارند از این رو به این مسائل پرداخته ایم.

رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از دانش هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث فقه مضاعف است، اکنون در فقه اتفاق های خوبی صورت گرفته است، ضمن اینکه مشکل حوزه های جدید فقه الاقتصاد است که دارای بالندگی بیشتر است و طلبه ها و فقهای جوان وارد این حوزه شده اند و نیاز به نقشه راه دارند.

وی ابراز داشت: برای توسعه و تکامل فقه معاصر و نظامی سازی آن، نقشه راه می خواهیم، نیازمند به قواعد فقه هستیم تا این قواعد به رشته های تحصیلی تبدیل شوند این مجموعه ها باید به یک دانش تبدیل و در مراکز مدیریت حوزه و سایر دستگاه های علمی و پژوهشی مطرح شود تا طلاب به آن ورود کنند.