آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد استاد سید عباس موسویان برگزار شد

آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال از سوی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با رونمایی از مجموعه مقالات همایش در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی در آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان، اظهار داشت: وی روابط درون نهادهای اقتصادی را تحلیل فقهی می کرد و خروجی آن در دستاوردهای علمی ایشان قابل مشهود است.

وی افزود: مجموعه مقالات ارزشمند درباره اندیشه استاد موسویان در سه حوزه روش استاد، مباحث اقتصادی و سیاسی، نقد دیدگاه های ایشان نوشته شده است، ضمن اینکه نقد دیدگاه یک اندیشمند باعث فراگیری و استمرار اندیشه او می شود.

دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی با اشاره به رونمایی از مجموعه علمی مرحوم استاد سید عباس موسویان گفت: بر اساس ارزیابی شورای علمی همایش، ۱۶ مقاله به عنوان برتر در مجموعه مقالات گردآوری شده است که رونمایی از آنها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از همه نویسندگان، شورای علمی همایش، از ارزیابان مقالان به ویژه مجید رضایی و توحیدی و دبیر اجرایی و علمی حسام رضایی و مدیر روابط عمومی نجفی قدردانی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی خاطر نشان کرد: قبل از همایش، پیش نشست ها و جلسه های علمی برگزار شد که خروجی ها بسیار خوبی داشت، امیدواریم که دیدگاه های وی ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر ترویج اندیشه استاد سید عباس موسویان، گفت: باید از دیدگاه این استاد فقید در حوزه فقه و اقتصاد پرده برداری شود، چرا که روش او مورد توجه اندیشمندان است.

در این آیین آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه های علمیه، استاد علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی سخنرانی کردند.

در این آیین کلیپی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین مرحوم سید عباس موسویان پخش شد. کتاب مجموعه مقالات همایش حاوی ۱۶ مقاله با موضوع های فقه و اقتصاد رونمایی شد.

سید عباس موسویان از متخصصان فقه اقتصادی و از اندیشمندان و صاحب‌نظران بانکداری بدون ربا و بانک‌داری اسلامی صبح روز گذشته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت.

سید عباس موسویان در ۱۳۳۹ شمسی در عجب‌شیر از بخش‌های آذربایجان شرقی متولد شد. تحصیلات خود را در عجب شیر پی گرفت و از دوره دبیرستان به شهر تبریز آمد و در هنرستان صنعتی در رشته برق به تحصیل خود ادامه داد. در ۱۳۵۸ شمسی، در رشته برق وارد دانشگاه شد اما پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، از ۱۳۶۰شمسی، به حوزه علمیه قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت.

وی همزمان در رشته اقتصاد نظری در دانشگاه مفید به تحصیل پرداخت و از ۱۳۶۸شمسی، به مدت ده سال به درس خارج فقه و اصول مشغول شد.

در ۱۳۷۳شمسی، برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد نظری وارد دانشگاه شهید بهشتی تهران شد و بعد از آن به تحصیل در دوره دکترای تخصصی تفسیر و علوم قرآن در همین دانشگاه مشغول شد.

این اندیشمند اسلامی در ۱۳۸۲ شمسی، دکترای تخصصی تفسیر و علوم قرآنی خود را گرفت و موفق شد در سال ۱۳۸۴، مدرک دکترای فقه اقتصادی را از حوزه علمیه قم نیز دریافت کند.

عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در مردادماه سال ۱۳۹۹ بر اثر کرونا درگذشت.

مشروح گزارش این مراسم متعاقبا منتشر خواهد شد