تعاملات حوزه و دانشگاه به معنای وحدت نیست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری آنا حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه درباره چیستی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: درباره وحدت حوزه و دانشگاه تلقی‌هایی نادرست وجود دارد ولی معانی مختلفی را می‌توان برای آن مطرح کرد.

وی افزود: حوزه و دانشگاه برای رشد جامعه جهت گیری‌هایی دارند و باید به یک همسویی برسند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین تاکید کرد حوزه و دانشگاه هیچ ارتباط معناداری، از آغاز با یکدیگر نداشتند و پس از بروز انقلاب، تعاملاتی میان حوزه و دانشگاه ایجاد شده است که به معنای وحدت نیست.

به گفته حجت الاسلام ذوعلم، وحدت بدین معناست که حوزه و دانشگاه باید در یک افق هماهنگ و همسو با یکدیگر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه نگاه معرفت شناختیِ حوزه و دانشگاه باید بر اساس یک مبنا باشند، گفت: هم حوزه و هم دانشگاه، دو مفهوم علمی هستند ولی علم در این دو، معنایی واحد ندارد و لذا باید سعی کنیم با مباحثات علمی، میانِ حوزه و دانشگاه به یک وحدتِ معرفتی برسیم.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد این وحدت تاکید کرد که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی بار دیگر لزوم ایجاد یک وحدتِ معرفت شناختی را میانِ حوزه و دانشگاه متذکر شد و افزود: دو نهادِ علمی حوزه و دانشگاه از دو خاستگاه متفاوت برآمده‌اند که خود به خود موجب شکاف در جامعه شده است.

حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: این شکاف جامعه را نیز به شکافی معرفتی شوق می‌دهد که به انفجار ملی انجامیده و به آینده تمدنی ایران بزرگ، آسیب وارد خواهد کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حوزویان باید با افق‌های جدید دانشگاهی آشنا شوند ولی نباید به همین مسئله بسنده کرد چراکه یک مراوده فردی و انفرادی را رقم می‌زند.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: ما به نظریه‌ای فراتر نیاز داریم که تامین کننده‌ی وحدتِ معرفتی باشد و تصور می‌کنم در این زمینه باید مصداقی سخن گفت.

نویسنده کتاب فرهنگ معیار به اقدامات استاد جوادی آملی در این زمینه اشاره کرد و افزود: ایشان در بحث معرفت دینی و منزلت عقل اقداماتی صورت داده‌اند که مقدمه‌ای برای وحدتِ معرفتی حوزه و دانشگاه فراهم آورده است.