دولت مردمی یعنی به مردم خدمت کردن و به آنان مسئولیت دادن

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محسن ردادی عضو هیات علمی‌ گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم در خصوص دیدار روز گذشته اعضای هیات دولت سیزدهم با رهبر انقلاب اسلامی بیان داشت: نخستین دیدار اعضای هیات دولت سیزدهم با رهبر انقلاب، جنبه‌های متنی و فرامتنی بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: نکته برجسته دیدار امروز، امیدواری رهبر انقلاب به دولت سیزدهم بود. این امیدواری در تحسین‌ها، بیان نقاط قوت، توصیه‌ها و حتی ابراز نگرانی‌ها به چشم می‌آمد. رهبری امید جدی به موفقیت این دولت دارند و تلاش می‌کنند دولت را راهنمایی ‌کنند تا به سمت درستی حرکت کند. در واقع “امیدواری” کلیدواژه مستتر و فرامتنی این دیدار بود.

ردادی با اشاره به حمایت‌های رهبر انقلاب از تمامی دولت‌ها گفت: رهبری همواره از تمامی دولت‌ها حمایت کرده‌اند و این حمایت‌ها به معنای دخالت در امور دولت‌ها نیست. به این دولت نیز توصیه‌هایی داشتند. مثلا وقتی در مورد مهار یک بیماری اقتصادی به نام «خلق پول» اشاره داشتند، به نظر کارشناسان ارجاع دادند و نظر خودشان را اعلام نکردند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به دو موضوع مهم در سخنان رهبری یعنی “عقلانیت انقلابی” و “مردمی بودن دولت” اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب چند بار در سخنان خود به موضوع عقلانیت انقلابی و لزوم بهره‌گیری از نظرات بدنه کارشناسی خارج از دولت، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اشاره کردند. علت این است که دولت سیزدهم، دولتی انقلابی و دارای وزرای جوان است. از این رو دولت ممکن است برای ترمیم خرابی‌ها عجله کند که این تعجیل نباید موجب اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی شود.

وی افزود: وجه دیگر تاکید رهبری بر عقلانیت، استفاده مداوم از نظرات کارشناسانه، عالمانه و به‌روز در سیاست‌گذاری‌ها و اجراست. تاکنون آیت‌الله رئیسی عاقلانه تصمیم گرفته و کارشناس‌ترین افراد را در کابینه به خدمت گرفته است. فراموش نکنیم دولت گذشته که مدعی بود ژنرال‌ها را به میدان می‌آورد، کابینه‌ای بسیار سیاسی و امنیتی تشکیل داد.

ردادی همچنین عنوان کرد: آیت‌الله رئیسی با تکیه بر اصول و مؤلفه‌های مردمی‌بودن، توانست ضمن جذب سرمایه اجتماعی بخشی از اعتماد از دست رفته را به دولت برگرداند؛ اما این مردمی بودن باید تا روزهای پایانی دولت ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در سخنان خود بر برخی وجوه مردمی بودن دولت اشاره فرمودند، گفت: یکی از آنان سخن گفتن با مردم است. دولت باید در مورد مسائل مهم و چالشی مدام با مردم سخن بگوید. تنگناها و مشکلات را بگوید و از آنها چاره‌جویی واقعی کند. دولت سیزدهم همانطور که برای تشکیل کابینه از مردم نظرخواهی کرد، برای حل مسائل مهمی همچون آب نیز می‌تواند از مردم و نخبگان نظرخواهی کند و با آنان سخن بگوید. عدم گفتگو با مردم اعتماد و سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند؛ کما اینکه حوادث آبان سال ۹۸ نیز ناشی از پنهان‌کاری و حرف نزدن دولتمردان با مردم بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: گفتگوی با مردم موجب می‌شود تا انتظارات واقعی شکل بگیرد و دولتمردان نیز به آداب گفتگو و عذرخواهی از مردم ملتزم باشند. اگر دولت قبل به موضوع عذرخواهی توجه داشت و حلالیت‌خواهی‌ها به پایان دوره محول نمی‌شد، این حجم از نارضایتی شکل نمی‌گرفت و سرمایه اجتماعی دولت وضعیت بهتری داشت.

وی با بیان اینکه آنچه رهبر معظم انقلاب بیان داشتند، فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر بود، گفت: مردم، شهروند هستند؛ یعنی هم مسئول هستند و هم باید به آنان خدمت کرد. دولت مردمی هم باید به وجه‌ خدمت‌گذاری توجه داشته باشد و هم مردم را در سیاست‌گذاری و اجرا، مشارکت جدی و واقعی دهد.

این جامعه‌شناسی سیاسی اظهار داشت: دولت قبل نگاه ابزاری به مردم داشت. در برخی موضوعات همچون ماجرای بنزین، مردم را رقیب خود می‌دانست که منافع دولت را به خطر می‌اندازند. در موضوعات سیاسی نیز مردم را ابزاری برای مقابله با رقیب و جناح مقابل می‌دانست. هر زمان می‌خواست جناح رقیب را تحت فشار قرار دهد، مردم را علیه آنها تحریک می‌کرد. مردم متوجه این نگاه ابزاری دولت بودند و از آن آزرده‌خاطر شدند. از این رو دولت جدید با مردمی که اعتمادشان آسیب دیده، روبرو است.

وی در پایان بیان داشت: دولت سیزدهم باید به معنای واقعی مردمی باشد تا اعتماد آسیب‌دیده مردم ترمیم شود. از این رو نباید وعده‌های غیرقابل تحقق به مردم داده شود. وعده‌ها باید قابل تحقق و شدنی باشد. وعده‌های کوچک، کوتاه‌مدت ولی قابل تحقق به تدریج می‌تواند مردم را نسبت به دولت دلگرم کند. ضمن اینکه برای وعده‌ها روزشمار مشخص شود.