تدوین منظومه فکری آیت الله العظمی جعفر سبحانی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نگارش چهارمین منظومه فکری از آثار پژوهشگاه توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و با محوریت آراء و اندیشه های آیت الله العظمی جعفر سبحانی انجام می شود.
حجت الاسلم والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و نگارنده سلسله کتب منظومه فکری، ضمن دیدار و گفتگو با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی در قم، از نگارش منظومه فکری ایشان خبر داد.
وی در این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید ضمن ارائه گزارش از روند نگارش منظومه های فکری امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی خامنه ای و آیت الله العظمی مکارم شیرازی از کسب اجازه از آیت الله سبحانی برای تدوین منظومه فکری ایشان خبر داد و گفت: به دلیل جامعیت آثار و تحقیقات آیت الله سبحانی طی ۳۳۶ عنوان کتاب که قریب به ۶۰۰ مجلد را شامل می شود نگارش منظومه فکری ایشان در دستور کار قرار گرفته است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین افزود: از این مرجع عالیقدر بیش از ۶۰۰ مجلد منتشر شده که به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و دیگر زبان های زنده دنیا نیز ترجمه شده اند. موضوعاتی گسترده از قبیل کلام و عقائد، تفسیر، تاریخ اسلام، فقه تطبیقی، شبهات، کلام جدید، ادبیات، فلسفه، فِرق و مذاهب، رجال، علوم حدیث، اخلاق و سفرنامه مجموعه آثار ایشان را تشکیل می دهد. به عنوان مثال موسوعه طبقات الفقهاء ایشان چهارده جلد است،‌ سیمای فرزانگان ۱۱ جلد، سلسله المسائل العقائدیه ۱۰ جلد، مفاهیم قرآن ۱۰ جلد، تفسیر قرآن نیز با عنوان مُنیه الطالبین فی تفسیرالقرآن المبین که طی ۳۰ جلد تدوین شده و تاکنون ۴ مجلد از آن به چاپ رسیده است. بحوث فی الملل و النهل ۸ جلد است و کتاب های گوناگونی که از ایشان منتشر شده و جامعیتی که معظم له در این مباحث دارند این ظرفیت را ایجاب می کند که منظومه فکری ایشان تدوین شود.
گفتنی است آیت الله العظمی سبحانی در کمال تواضع از این اقدام استقبال کردند و به فضل الهی این مجموعه ارزشمند با همکاری مشترک پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و شاگردان ایشان در موسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) هرچه سریع تر تدوین خواهد شد. ابتدا ساختار مباحث ایشان استخراج می شود تا پس از تدوین اولیه و تایید معظم له در شوراهای علمی مربوطه بحث و تبادل نظر صورت گرفته و برای تالیف مقالات ارسال گردد.