مشارکت حداکثری گره‌خورده با تعدد نامزدها نیست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری شبستان، ویژه برنامه «ما ملت امام حسینیم» با هدف تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری با محوریت همبستگی ملی، مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب احسن در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم، مهدی جمشیدی عضو هیئت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه و حجت الاسلام فخریان مدیر تبیین منظومه‌ فکری مقام معظم رهبری در کشور سخنرانی کردند. همچنین از خانواده شهید ابراهیم هادی و شهید صدرزاده تقدیر شد.

در ابتدای این جلسه مهدی جمشیدی گفت: امروز می‌خواهم در مورد یک بند از فرمایشات اخیر رهبری در دیدار با نمایندگان توضیح مختصری بدهم. این فرمایشات چندین بند اساسی داشت که در یکی از مهم‌ترین آنها می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب مشارکت حداکثری مردم را به تعدد و تنوع نامزدها گره نزدند. این موضوع برخلاف پیش‌بینی همه تحلیلگران سیاسی بود. تصور می‌کردیم که دو موضوع اساسی وجود دارد؛ یکی مشارکت حداکثری و دیگری انتخاب اصلح که هر دو هم باید تامین شود و اگر تزاحمی بین آنان رخ داد، حق تقدم با مشارکت حداکثری است.

وی اضافه کرد: رهبری با شکست تمام چرخه‌های باطلی که بیان می‌شد اظهار داشتند که چه کسی می‌گوید مشارکت حداکثری گره خورده با تنوع سلایق سیاسی و حضور آنهاست؟ البته ایشان تاکید کردند که حضور سلایق سیاسی برای چه کسانی جذاب است؛ برای عامه مردم یا گروه‌های خاص؟ برای گروه‌های خاص، مشارکت گره خورده با این است که سلیقه سیاسی‌شان در انتخابات حضور داشته باشد و اگر این موضوع تامین نشود، پای صندوق نمی‌آیند.

جمشیدی با اشاره به اینکه تعیین‌کننده نتیجه انتخابات مردم هستند، گفت: در باب این موضوع می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ اولا تحلیل‌گران جریان اصلاحات اینگونه جامعه را تقسیم‌بندی می‌کنند که جریان اصلاحات حدود ۲۰ درصد بدنه اجتماعی دارد، جریان انقلابی هم ۲۰ درصد بدنه اجتماعی دارد و ۶۰ درصد مردم هم قشر خاکستری‌اند. غلتیدن این ۶۰ درصد به یکی از دو طرف، تعیین‌کننده نتیجه انتخابات است. رهبر انقلاب فرمودند که آنچه نتیجه را تعیین می‌کند این گروه ۶۰ درصدی مردم است نه گروه‌های خاص ۲۰ درصدی.

مردم به کسی رای می‌دهند که مرد میدان عمل باشد

وی تاکید کرد: نکته دوم این است که رهبری فرمودند مشارکت حداکثری به این موضوع وابسته است که نامزد انتخابات بتواند مردم را متقاعد کند. در حقیقت مردم احساس کنند که این فرد مرد میدان عمل است و می‌تواند تغییر ایجاد کند. این احساس به دو روش در مردم ایجاد می‌شود؛ اول اینکه به واسطه عملیات روانی و فعالیت‌های غیراخلاقی چنین حسی در مردم ساخته شود. بنده معتقدم که عده‌ای دکترای شارلاتانیزم انتخاباتی دارند. نامزدهراسی، ارتباط موضوعات بی‌ربط به یکدیگر و … مصداق‌هایی از این موضوع است. راه دیگر هم وجود دارد و آن هم «نشان دادن » ست. این که کسی بیاید و نشان بدهد که فردی متفاوت است و این حس را در مردم ایجاد کند. دقت کنید که وظیفه قوه مجریه، اجرا است و فرد اجرایی باید میدانی باشد. میدان حاج قاسم کجا بود؟ زیر خاکریز و چند کیلومتری داعش بود.

جریان تحریف باید جدی گرفته شود

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جریان تحریف گفت: نکته سوم این است که ما با جریانی به نام جریان تحریف روبه‌رو هستیم. این جریان این قدر مهم است که رهبری فرمودند اگر کمر تحریف شکسته شود، تحریم هم بلااثر خواهد بود. بصیرت چیست؟ عنصر ذهنی شناختی است که حق و باطل را از یکدیگر تشخیص می‌دهد. تحریف چیزی است که خائن را قهرمان کرده و قهرمان را خائن می‌کند. تحلیل سرپاغلط یکی از تعابیر بسیار زیبای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم است. در انتخابات ۹۲ و ۹۶ فتنه کلامی و تحلیل سرپا غلط به خورد افکار عمومی داده شد. تحریف به معنای دروغ است و نباید این جریان را دست‌کم گرفت. تحریف می‌تواند در دقیقه ۹۰ قواعد بازی را تغییر دهد.

جمشیدی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: نکته بعدی این است که فقط نباید به فکر این باشیم که نیروی انقلابی و دولت جوان حزب‌الهی روی کار بیاید، بلکه باید به فکر مشارکت حداکثری هم باشیم. نمی‌شود که یک نامزد انقلابی بیاید و مشارکت هم حداکثری باشد؟‌ دقت داشته باشید که ما حلقه‌های میانی هستیم؛ یعنی اگر مشارکت حداکثری صورت نگیرد، بخشی از اشکال به ما برمی‌گردد. ما که در هشت سال دفاع مقدس و یا مدافع حرم نبودیم. جنگ اکنون ما در شهر است. آیا در صحنه هستیم؟ اگر رهبر انقلاب می‌فرمایند که جوانان آماده شوند، یعنی توانمندی کسب کنند و آدم متوسط نباشیم. گره‌‌های انقلاب به دست متوسط‌ها گشوده نمی‌شود، ما نیاز به ژنرال‌های فرهنگی داریم. نیاز به امثال شهید آوینی، پرمهارت، خط‌شکن و صاحب جسارت داریم. فعال فرهنگی باید صاحب ولایت باشد و اگر ربوبیت داشته باشد به این مهم دست پیدا می‌کند.