ماه رمضان فرصتی برای دوری از جهالت است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی عضو شورای علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه، در قسمت ششم ویژه برنامه اینترنتی «رو به آسمان» که به مناسبت ماه مبارک رمضان پخش می‌شود، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای انسان است تا خود را از جهل و ضررهایش نجات دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به دعاهای رهایی از جهل مانند دعای روز سوم ماه مبارک رمضان اشاره و تصریح کرد: جهل و نادانی، بزرگترین بیماری جامعه بشری است که هر چه گسترده شود، انسان را از هویت، شخصیت و حیات علمی، معنوی و انسانی دور می‌کند.

وی ماه مبارک رمضان را عاملی برای دوری از جهالت دانست و گفت: در این ماه، توجه انسان نسبت به خداوند بیشتر می‌شود و این یکی از دلایل رهایی از جهل است.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه انسان در ماه رمضان سعی می‌کند از توجه به خداوند بیشتر بهره ببرد، تاکید کرد: بزرگترین جهل این است که انسان نسبت به خودش جاهل و نادان باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه در برخی از روایات آمده که بدترین نوع نادانی، افتخار کردن به نادانی خود است، افزود: جهالت عده‌ای در حدی است که حتی سعی نمی‌کنند در مسیر دانایی قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد این تصور را دارند که هر چه می‌دانند را باید نقل کنند و این کار خوبی است، خاطرنشان کرد: این اقدام نوعی جهالت است، چون گاهی برخی سخنان، سبب اختلاف بین افراد، گروه‌ها، شهرها و قبیله‌ها می‌شود.

آیت‌الله رمضانی در ادامه به آفات و ضررهای جهالت اشاره و اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه از کسانی که با جهل زندگی می‌کنند، شکایت می‌کند.

عضو شورای علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه با اشاره به اینکه مرگ جاهل، گمراهی است، اظهار کرد: جهل بزرگترین دشمن انسان است که به جامعه بشری ضربه زده و آن را از اهدافش جدا کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشتارها، ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها، تبعیض و مشکلات اجتماعی به واسطه جهل به وجود آمده است، متذکر شد: منشأ بسیاری از این مشکلات جهل است و امام رضا(ع) در تعبیری دشمن انسان را جهل انسان دانسته است.

آیت‌الله رمضانی اساس بدی‌ها را جهل معرفی کرد و گفت: همین جهل باعث می‌شود که فرد و جامعه فاسد شود و انسان در مسیر کفر و شرک قرار بگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه جهل سبب کوته‌نظری، انحراف عقیدتی و اخلاقی، خودشیفتگی، خود بزرگ بینی، خود رأیی، لجاجت و تکبر می‌شود، تصریح کرد: افراط و تفریط از نتایج جهل است و از انسان جاهل، قضاوت سریع و موضع گیری تند، سر می‌زند.

عضو شورای علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه جهل نسبت به خود را عامل بی‌هویتی در انسان دانست و اذعان کرد: باید از خدا بخواهیم که به ما قدرت مبارزه با جهالت را بدهد؛ مبارزه با جهالت باعث می‌شود که هم خود و هم جامعه نجات پیدا کند.