اولویت های مدیریتی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در سال ۱۴۰۰

به دنبال گفتگوهای علمی با روسای پژوهشکده ها و مدیران گروه های علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین گفتگو در سال 1400 با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد عرب صالحی رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی از پژوهشکده های فعال و تاثیرگزار پژوهشگاه رقم خورد. در ادامه، اولویت های مدیریتی و پژوهشی این پژوهشکده را از لسان ایشان خواهیم شنید:

ارتقای کیفی گروه ها و تدوین نقش راه پژوهشکده و گروه ها اولویت اول مدیریتی سال ۱۴۰۰ پژوهشکده حکمت و دین پژوهی است
با توجه به سرعت تحولات در عرصه دانشی و فوران مسائل نوپدید نظری از یک سو و وجود پژوهشگاه های فعال دیگر در این موضوعات از سوی دیگر، به نظر می رسد رقابت خوب و مثبتی بین محققان و پژوهشگاه های علوم انسانی در کشور در گرفته است؛ رقابتی که از یک سو همفکری و تشریک مساعی این پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها را می طلبد و از سوی دیگر زنگ هشداری است برای ما که اگر خود را کما و کیفا مطابق این تحولات برق آسا مجهز نکنیم هم از مرزهای علم عقب خواهیم افتاد و هم از رقبای خود. پاک تر و زلالتر از آب چیزی نداریم همین آب اگر راکد بماند یا جوشش آن کم شود آرام آرام زلالی خود را از دست داده و از صحنه استفاده محو خواهد شد.
در این راستا همان گونه که ریاست معزز پژوهشگاه مکرر تاکید داشته و دارند لازم است گروه های علمی که در مرکزیت و محوریت این تحول قرار دارند متناسب با شرایط روز و تحول دانش ارتقا یابند. این ارتقا می تواند هم در کمیت نیروها و اعضای هیات علمی اتفاق افتد و هم در کیفیت آن. هم شوراهای علمی باید تقویت گردند و هم لازم است برنامه ریزی جهت ارتقای دانش افزایی اعضا در موضوعات نوپدید مرتبط با حوزه تمحض و حتی حوزه تخصص هر عضو اتفاق افتد. مدیریت های ارشد و میانی پژوهشگاه بخصوص مدیران محترم گروه ها در این زمینه می توانند نقش اساسی ایفا نمایند.
پژوهشکده حکمت و دین پژوهی از آن جا که هویتش تولید مبانی و منطق علوم انسانی و تولید مسائل نظری در حوزه علوم اسلامی و انسانی و پاسخ درخور به شبهات فکری و نظری در زمینه علوم عقلی و دین پژوهی است برای این که برنامه ای جامع و شامل در این زمینه ارائه دهد طی جلسات شورای پژوهشکده که به منظور بررسی برنامه ۱۴۰۰ گروه ها منعقد شد مقرر کرد در این سال برنامه کلان و مطالعات ارتقایی پژوهشکده و گروه های علمی به تدوین نقشه راه پژوهشکده و هر یک از گروه های علمی به تفکیک اختصاص یابد.
به نظر می رسد این امر قابل تعمیم به کل پژوهشکده ها و حتی کل واحدها، مراکز و معاونت های پژوهشگاه باشد.
مطابق آن چه در گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی این پژوهشکده توسط جناب استاد واسطی تهیه شده «نقشه راه» عبارت است از: توصیف آینده مطلوب و تعیین راه رسیدن به آن؛ در نتیجه تکنیک نقشه راه، یک شیوه برنامه ریزی فرآیندی به شکل گام به گام و لایه به لایه در بستر زمان و معطوف به آینده است. جنس نقشه راه جنس استراتژیک است و در واقع ابزاری یکپارچه کننده است که با در نظر گرفتن همه سطوح در موضوع مورد نظر برنامه ریزی را شفاف می کند.
طبعا پس از تدوین نقشه راه نوبت به الزامات اجرایی این نقشه می رسد و آن جاست که امکانات و داشته ها بخوبی برآورد شده، سپس آسیب شناسی می گردد و پیشنهادات جهت رفع آسیب ها و پرکردن خلاها در راه اجرای نقشه راه پژوهشکده و گروه ها بخوبی نمایان گشته و آن گاه پژوهشگاه می بایست متناسب با آن اقدام نماید.
برای آن که پژوهشگاه همچنان در خط مقدم و مرز دانش حرکت کند و از رقبای خود عقب نیفتد بنظر می رسد ناگزیر باید در این زمینه امکانات علمی و مدیریتی خود را بیش از پیش فعال کند. هرسال بایستی خود انتقادی و خودارزیابی داشته باشد. این که فکر کنیم اگر یک بار طرح تحول تدوین و اجرا شد دیگر همه چیز حسب نیاز روز پیش می رود اشتباه است. دنیای علم و دانش دائم در حال تحول و تکامل است و این رشد و بالندگی معطل کسی نمی ماند.
در ابتدای سال ۱۴۰۰ آرزوی توفیق علمی و عملی برای همه همکاران داشته و سالی سراسر از موفقیت ها در راستای اجرا و تداوم منویات مقام معظم رهبری دامت برکاته برای پژوهشگاه آرزومندم. امید است نظر خیر و رحمت و رأفت و دعای حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه متوجه این نهاد علمی گردد؛ نهادی که از ابتدای تاسیس، اساس بنیانش بر تقوای الهی بوده است. «لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه فیه رجال یحبون ان یتطهروا والله یحب المطهرین /توبه/۱۰۸».