همایش واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ برگزار می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یکصدمین سالگرد کودتای سوم اسفند۱۲۹۹، به همت پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش نیم‌روزه «پس از یک قرن؛ واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹» با حضور و سخنرانی اساتید برجسته به صورت مجازی و پخش از طریق ادوبی کانکت برگزار می‌شود.

دکتر محسن ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی و دبیر علمی این همایش گفت: پیش از این، پنج کرسی ترویجی و دو نشست علمی با حضور صاحب‌نظران جهت واکاوی کودتایی ۱۲۹۹ توسط گروه‌های مطالعات انقلاب اسلامی، ادبیات اندیشه و فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه به عنوان پیش‌نشست همایش «پس از یک قرن؛ واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹» برگزار گردید.

ردادی افزود: در روز همایش، از کتاب «جستارهایی درباره کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ (توسعه برونزا و کشورسازی وابسته)» که مجموعه مقالات مربوط به همایش واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ است، رونمایی خواهد شد.

محسن ردادی در ادامه گفت: در این همایش سخنرانان برجسته و صاحبنظر در دو بخش به ارائه مطلب خواهند پرداخت که در بخش اول آقایان دکتر ابراهیم متقی، دکتر یعقوب توکلی، دکتر محمد شفیعی‌فر حاضر بوده و در بخش دوم این همایش نیز آقایان مهندس رنجبر کرمانی، مهدی جمشیدی و دکتر حامد صلاحی به ایراد سخن می‌پردازند.

دبیر علمی همایش «پس از یک قرن؛ واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹» تصریح کرد: آقای دکتر ابراهیم متقی از منظر بین‌الملل و شرایط و اقتضائات محیط بین‌الملل به موضوع کودتای سوم اسفند نگاه خواهند کرد. آقای دکتر یعقوب توکلی ریشه‌های تاریخی شکل‌گیری کودتای سوم اسفند را بررسی می‌کنند، دکتر محمد شفیعی فر مقاله خود را در رابطه با برهم‌کنش نیروهای سیاسی خارجی تنظیم و ارائه نموده‌اند، آقای مهندس علی‌اکبر رنجبر کرمانی به ارزیابی اسناد آمریکایی از ماهیت کودتای ۱۲۹۹ می‌پردازند، آقای مهدی جمشیدی از منظر فرهنگی موضوع را بررسی خواهد نمود و دکتر حامد صلاحی سیمای روزگار رضاشاه در آثار داستانی عصر پهلوی را واکاوی می‌نماید.

ردادی افزود: همچنین سخنران ویژه این همایش دکتر محمد جواد لاریجانی (رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) است که در افتتاحیه این همایش به ایراد سخن خواهد پرداخت.

دکتر محسن ردادی در پایان خاطر نشان کرد: همایش نیم‌روزه «پس از یک قرن؛ واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹» در روز یکشنبه مورخ ۳ اسفندماه ۱۳۹۹ از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ بصورت مجازی، زنده و مستقیم از طریق نرم‌افزار ادوبی کانکت برگزار شده و میزبان علاقمندان خواهد بود.

جهت دیدن این همایش اینجا کلیک کنید.