حجت‌الاسلام موسویان؛ فقیه اقتصاددان و استاد برجسته مالی بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، دوشنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان که به صورت مجازی برگزار شد، بیان داشت: این واقعه مصیبت بزرگی برای مثل بنده و دوستانی که به صورت مجازی و حقیقی حضور دارند است، تصور نمی‌کردیم که خداوند تبارک و تعالی گلی بسیار بسیار زیبا را از میان ما برچیند.

آیت الله مصباحی مقدم که سابقه طولانی دوستی و همکاری با مرحوم سیدعباس موسویان را دارد، افزود: بنده نزدیک به سه دهه است که ایشان را می‌شناسم و سال‌هایی را نیز از نزدیک با ایشان مرتبط بودم. بنده از رهبر معظم و کبیر انقلاب نیز بابت پیام زیبا و پرمعنای ایشان تشکر می‌کنم. در پیام ایشان نکات بسیار مهمی مطرح شده و نشان دادند که ایشان را به خوبی می‌شناسند و از آثار ایشان مطلع هستند.

وی در ادامه بیان داشت: به همسر، فرزندان، دوستان و دوستداران استاد موسویان تسلیت عرض می‌کنم و اعلام می‌کنم در این مصیبت عظیم همراه و هم سهمتان هستم.
استاد موسویان شخصیت جالبی از نظر طی کردن مراحل علمی که ظاهرا از سال ۶۰ آغاز شده بود، بودند و خیلی سریع به مقامات بالایی دست یافتند، ایشان در پژوهشگاه به مقام استاد تمامی رسیدند و آنچه مهم است مجموعه ابعاد برجسته ایشان بود که آیت‌الله رشاد نیز این تعبیر جامع را گفتند که استاد موسویان فقیه در رشته خود بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مرحوم موسویان را از نظر فقهی قدرت استنباط و احاطه به آرای مراجع معاصر و گذشته داشت و این جامعیت در کمتر کسی دیده می‌شد. موسویان همراه با ادله جامع و کامل، مستند صحبت می‌کرد، در شورای پولی بانکی نیز ایشان بدیلی در بین اعضا نداشت و کمک‌های شایانی به سازمان بورس و بانک مرکزی کردند.

وی همچنین افزود: تقریبا همه بانک‌ها از ایشان استفاده کردند و این موجود نافع در عرصه بانکداری و مالی اسلامی بی نظیر بودند و باید به انصاف گفت با رحلت استاد موسویان دچار ضایعه شده‌ایم.

آیت‌الله مصباحی مقدم در پایان گفت: بنده احساس می‌کنم برادری از دست دادم که هیچگاه حاضر نشدند جلوتر از من به جلسه‌ای وارد یا از جلسه‌ای خارج شوند و این نشانه اخلاق والای ایشان بود، انصاف قضیه این است که شخصیتی کم‌نظیر با سوابق انقلابی و مبارزه‌ای همراه با شهید مدنی را از دست داده‌ایم و همگی احساس غم می‌کنیم و صمیمانه اعلام می‌کنم بنده در این غم بزرگ شریک و سوگوار هستم.