انتخاب آیت‌الله رشاد به عنوان یکی از پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشریه ۵۰۰ مسلمان، هر سال تأثیرگذارترین مسلمانان جهان را معرفی می‌کند. از نظر این نشریه، هر فردی که در جامعه مسلمانان تغییر مهمی در یکی از زمینه‌های فرهنگی، ایدئولوژیکی، مالی یا سیاسی به وجود بیاورد، می‌تواند به عنوان فرد تأثیرگذار معرفی شود.
این نشریه برای انتخاب تأثیرگذارترین مسلمان، به طور کلی ۱۳ مقوله در نظر گرفته است: علمی، سیاسی، امور دینی، مبلغین و رهبران معنوی، امور بشردوستانه/خیریه و پیشرفت، موضوعات اجتماعی، کسب و کار، علم و تکنولوژی، هنر و فرهنگ، قاریان قرآنی، رسانه‌ها، افراد مشهور و ستاره‌های ورزشی و سنت‌گرایان.

افراد مورد نظر بر اساس منطقه جغرافیایی‌شان در هر یک از این دسته‌ها، جای می‌گیرند و پس از آن میزان تأثیرگذاری‌شان بر اساس مقوله‌های کمی و کیفی اندازه‌گیری می‌شود. بدین ترتیب به افرادی که راه‌گشا هستند، یا تنها صدای موجود در منطقه‌ای دورافتاده هستند، یا افرادی که موانع را از سر راه برمی‌دارند، یا افرادی بانفوذ محلی و جهانی هستند، اهمیت داده می‌شود. به این منظور این لیست سال به سال و به تدریج تغییر می‌کند و همانند فرصتی برای مواجهه با بسیاری از چالش‌ها و معماهای پیش‌روی جامعه مسلمانان عمل می‌کند.
در یازدهمین شماره این نشریه در بخش سازمان‌های مذهبی، از ایران، آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه را در جمع ۵۰۰ مسلمان با نفوذ جامعه مسلمانان در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی کرده است. در این نشریه آمده است: «آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، بنیان‌گذار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فیلسوف و پژوهشگر در رشته فلسفه دین و مطالعات اسلامی است. علاوه بر ترجمه و پژوهش، ایشان بیش از ۳۵ کتاب و ۶۹ مقاله تألیف کرده‌ است. همچنین آیت‌الله رشاد در فعالیت‌های علمی بین‌المللی و کنفرانس‌ها، به ویژه گفتمان بین ادیان، فعال است.
یک‌چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. آنها به عنوان شهروند کشورهای مختلف، حس تعلق به جامعه جهانی مسلمان را دارند. انتخاب ۵۰۰ مسلمان از میان این تعداد، علی‌رغم تفاوت‌های سیاسی و فرهنگی، کار بسیار دشواری است. این وظیفه را مؤسسه غیردولتی به نام مؤسسه پادشاهی آل‌البیت(ع) وابسته به مرکز پادشاهی مطالعات و پژوهش‌های استراتژیک اسلامی در کشور عمان بر عهده گرفته است.