نیازمند بازنگری اساسی در ساختار بورس و بانک هستیم

برخی از ساختارهای اقتصادی کشور مانند بانک و بازار سرمایه بورس نیازمند بازنگری اساسی است زیرا ریل نظام پولی و بانکی موجود در کشور اساسا این ظرفیت را ندارد که بتوانیم عقود اسلامی را در آن نهادینه کنیم و این ریل‌ها نیاز به اصلاح و ترمیم و بازسازی دارند.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه در نشست کمیته رسانه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی گفت: مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و همه اقتصاددان‌های منصف ضمن آشنایی با اقتصاد سرمایه‌داری، فقه الاقتصاد و نظام اقتصادی اسلام با تمام وجود به این باور رسیده اند که نسخه نجات‌بخش برای اقتصاد ایران، الگوی اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: با ایمان به این موضوع به ترویج و گفتمان‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی اهتمام داریم و در این راه احساس خستگی نمی‌کنیم زیرا راه دیگری پیش روی خود نمی‌بینیم و در حال توسعه فعالیت‌ها هستیم.
مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه ابراز داشت: موضوعاتی چون «حمایت از کالای ایرانی» و «جهش تولید» ابعاد و اجزاء اقتصاد مقاومتی هستند که رهبر معظم انقلاب هر سال یکی از این ابعاد را به طور ویژه مطرح می‌کنند و ما تلاش داریم تا بخش‌های مختلف حوزه علمیه، مجموعه‌های مردمی و لایه‌های حکومتی ارتباط و عملکرد بیشتر و جدی‌تری با این موضوعات داشته باشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب طی ده‌ها سخنرانی به تبیین ابعاد و اضلاع «اقتصاد مقاومتی» پرداخته‌اند گفت: نیازمند عزم جدی در زمینه تحقیق، فرهنگ، گفتمان‌سازی و عملیات در این زمینه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی فهم اقتصاد مقاومتی بر اساس تفسیر رهبر انقلاب را یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از افراد و دست‌اندرکاران، تفاسیر لیبرالیستی از اقتصاد دارند و تا به فهم لازم در این حوزه دست پیدا نکنیم، گره اقتصادی کشور باز نخواهد شد.

وی دومین مانع را وجود برخی ساختارهای اقتصادی کشور دانست و گفت: برخی از این ساختارها مانند بانک و بازار سرمایه بورس نیازمند بازنگری اساسی است زیرا ریل نظام پولی و بانکی موجود در کشور اساسا این ظرفیت را ندارد که بتوانیم عقود اسلامی را در آن نهادینه کنیم و این ریل‌ها نیاز به اصلاح و ترمیم و بازسازی دارند.