مسأله قدس می‌تواند به عنوان یک مسأله نمادین مطرح باشد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سلسله نشست‌های انتقال دانش، نشستی با موضوع “وبینار بین‌المللی قدس؛ سرزمین ادیان ابراهیمی” توسط پژوهشکده نظام اسلامی با همکاری اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه، روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست پروفسور هانس کریستین گونتر استاد دانشگاه‌های فرایبورگ و آکسفورد به ارائه مطالب خود پرداخت و در ادامه با حضور و ارائه نظر اعضای هیأت‌علمی گروه سیاست پژوهشگاه، اساتید جامعه المصطفی(س) و موسسه صلح و ادیان این نشست دنبال شد.

حجت الاسلام گلستانی دبیر علمی این نشست در ابتدا گفت: پروفسور هانس کریستین گونتر از اساتید دانشگاه فرایبورگ آلمان هستند و استاد مدعو به دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف از جمله دانشگاه‌ها آکسفورد، دانشگاه تهران، حوزه علمیه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه مشهد و … . ایشان از فعالان فرهنگی و آکادمیک احزاب مختلف دینی و مذهبی در آلمان هستند و همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی، ایران و تشیع هستند و ارتباط بسیار خوبی با مرکز اسلامی هامبورگ آلمان داشته‌ و دارند و همچنین از علاقه‌مندان به شخص رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند.

بحثی که ایشان درخصوص روز قدس مطرح کردند به این شرح است:

فلسفه اصلی بنیان‌گذاری روز قدس از سوی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷ه.ش (۱۹۷۹م) این بود که بین جامعه و امت اسلامی اتحادی ایجاد شود تا مسلمانان خود را محک بزنند و ببیند چه برنامه‌ای برای آینده دارند و اینکه آیا با هم و در کنار هم می‌توانند در برابر مشکلات و دشمن واحد و استکبار جهانی ایستادگی کنند یا خیر. این یک وزن کردن خود بود که مسلمانان در چه حد می‌توانند در کنار هم در مقابل دشمن واحد متحد شوند؟ هدف اصلی، دادن اعتماد به نفس به امت و جامعه اسلامی بود تا در برابر این مشکل مشترک، با اتحاد و همدلی بایستند و به راه‌حل واحد برسند.

به نظر می‌رسد آن‌گونه که حضرت امام خمینی(ره) برای آینده، برنامه واحدی برای امت و جامعه  اسلامی داشتند، مسلمانان به درک از این مساله واحدی نرسیدند و این‌که موضوع اشغال فلسطین چقدر می‌تواند برای آینده جامعه اسلامی و مسلمانان، خطرناک باشد. به اعتقاد امام خمینی(ره)، هرچقدر دشمن در زمینه مباحث نظامی و قدرت‌های نظامی قدرت‌مندتر می‌شود مسلمانان هم باید اتحاد معنوی خود را با همدیگر بیشتر کنند. حتی در شرایطی که روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی و دشمن علیه جامعه اسلامی است، درباره روز قدس اظهارنظر می‌کنند. حتی در آلمان، یکی از روزنامه‌های معروف این کشور، علیه روز قدس که از سوی مرکز اسلامی هامبورگ برگزار ‌شد، مطالبی را نشر داد، این نشان می دهد که اگر ما می‌خواهیم روز قدس را به هدف نزدیک‌تر کنیم، بایستی برنامه‌ریزی راهبردی بلندمدتی داشته باشیم، همچنین نیازمند اتحاد همه مسلمانان و آگاهی‌بخشی به آحاد مردم دنیا است، چون افرادی در دنیا هستند که از مسأله روز قدس و اهمیت آن آگاه نیستند و اگر آگاهی‌بخشی انجام شود، آنان به سمت روز قدس تشویق و هدایت خواهند شد.

ما مسلمانان، در برابر اصول‌مان به ویژه روز قدس، نباید کوتاه بیاییم؛ اصولی که توسط رهبر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران بنا نهاده شده است و اهمیت فراوانی دارد. مراکز مختلف اسلامی باید کمک‌کننده ما در تبیین اهمیت روز قدس باشند.

امروزه، مسأله قدس می‌تواند به عنوان یک مسأله نمادین مطرح باشد. امروزه مسأله اسلام، تنها مسأله فلسطین و روز قدس نیست بلکه کشتارهای حساب­شدۀ وسیعی در چین،‌ میانمار و هند انجام می‌شود و این کشتارهای مسلمانان در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که یک مبحث راهبردی وجود دارد که از اسرائیل شروع شد و در کشورهایی مثل چین و میانمار، ادامه پیدا کرده است. چینی که برخی از مسلمانان را به اسارت گرفته و یا کشته است. همچینن نسل‌کشی مسلمانان در کشور یمن نمونه بارزی از این جنایات است. این را باید در نظر داشته باشیم که امام خمینی(ره) به این روزها و نسل‌کشی مسلمانان می‌اندیشید. گاه ائتلاف گروهی کشورهای غربی و مسلمان‌ها علیه مسلمان‌ها تشکیل می­شود، چیزی که در حال حاضر در حمله بی‌رحمانه عربستان سعودی به مسلمانان کشور یمن در حال وقوع است. روز قدس و مسأله فلسطین در واقع نماد و شعاری است برای اتحاد مسلمانان در برابر استکبار جهانی.

مسأله دیگری که وجود دارد این است که مسلمانان به سمت مسائل داخلی و قدیمی و قبیله‌گرایی سوق پیدا کرده‌اند و بیشتر دنبال مسایل داخلی کشور خودشان هستند و اتحادی که بنیانگذار انقلاب اسلامی به دنبال آن بود، کمرنگ است. این نگرانی هست و باید قبول کنیم که دنیا عوض شده است؛ اگر قدیم از طریق ابزار جنگی وارد می‌شدیم درحال حاضر باید از طرق دیگر از جمله قلم،‌ مباحث معنوی، رسانه‌ها و روزنامه‌ها و اتحاد لازمی که باید بین مسلمانان وجود داشته باشد، وارد جنگ با دشمن شد و به این کشتارها و نسل‌کشی علیه مسلمانان که در دنیا شروع شده است پایان داد.

یک راهبرد نهفته‌ای در راستای خاموش کردن چراغ اسلام در جهان، در جریان هست و این نیازمند بیداری اسلامی است و اینکه باید تسلط دیگران بر خود را نفی کند، این مسأله نیازمند یک تفکر جدی است والا این نسل‌کشی جهانی علیه مسلمانان که در حتی در خود کشورهای مسلمان‌نشین هم مشاهده می‌شود ادامه پیدا خواهد کرد.

باید دانست که آمریکا، بعد از خاورمیانه، به دنبال نقشه‌های بعدی در کشورهایی مثل چین و میانمار است و باید کشف نقشه کنیم که آمریکا با قلع و قمع‌هایی که علیه مسلمانان دارد به دنبال چه است؟ به نظر می‌رسد که آمریکا درحال چرخش از خاورمیانه به خاور دور است اما باید بفهمیم که چه برنامه‌ای دنبال این چرخش وجود دارد؟

درخصوص حل مشکل فلسطین باید گفت، واقعیت آن است، آن‌گونه که رهبر ایران درخصوص دموکراسی و بحث همه­پرسی در مورد فلسطین مطرح کرده‌اند، شدنی است اما واقعیت آن است که در آنجا مردمان زیادی زندگی می‌کنند و نمی‌توان آنان را نادیده گرفت، به هر حال در آنجا غیر از مسلمانان، یهودی‌ها نیز زندگی می‌کنند. اگر قرار باشد مسأله همه‌پرسی در فلسطین اتفاق بیفتد، کشورهای زیادی ذی‌نفع هستند و ممکن است دخالت کنند و مشکلات دیگری هم به وجود بیاید. باید این را بپذیریم که هفت هشت میلیون یهودی‌ای که در فلسطین ساکن هستند به راحتی از فلسطین بیرون نخواهند رفت و چه بسا درگیری بزرگی رخ دهد. به هرحال باید راه‌حلی در نظر گرفت.

به هرحال، باید برای مسأله‌ای که امام خمینی(ره) به عنوان روز قدس مطرح کردند و رهبر انقلاب هم آن را دنبال کرده و نسبت به آن تأکید دارند، راهبردی مشخص تعیین کرد و برنامه‌ریزی‌ای را انجام داد تا آرمان‌هایی را که به دنبال آن هستیم ادامه‌ پیدا کند و شکل واقعیت‌ به خود گیرد و در عین حال، نباید از آرمان‌های خودمان کوتاه بیاییم.

در ادامه این کرسی اعضای گروه سیاست پژوهشگاه به ارائه نظر و مطالب خود پرداختند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  •  دکتر مسعود پورفرد:

۱ – با توجه به اینکه قبل از اعلام روز قدس از سوی امام خمینی (ره)، روزجهانی فلسطین صرفا یک روز ناسیونالستی عربی بود آنهم بخاطر عملیات “دره کرامه” فلسطینی ها علیه عقب راندن اسرائیل از آنجا که هر ساله آنرا جشن می گرفتند و نیز چون اکثر دولت های عربی دست نشانده استکبار بودند. امام خمینی (ره)،آن را جهان شمول کردند. روز قدس از این ببعد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین سراسر جهان است. روز قدس روزی است که باید به همه قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره  استکبار نیست. روز قدس نماد آزادسازی تمام مردمان مسلمان از زیر سلطه استکبار است. اهمیت ماندگاری این روز تا زمانی است که محرومان جهان، مظلومان جهان اسلام و مستضعفین فلسطین وجود دارند،این روز ماندگار خواهد ماند.

۲ – با توجه به اینکه روز قدس متعلق به جهان اسلام و غیر اسلام است .دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را به‌عنوان یک وظیفه دینی به همه مسلمانان جهان باید یادآور شویم و فعالیت فرهنگی عمیق انجام دهیم و نیز روز همبستگی خود را در قالب دفاع از حقوق بشر جهانی مطرح کنیم. یعنی از حقوق مردم فلسطین در صحنه های بین المللی و منطقه ای یک دفاع حقوق بشری انجام بدهیم. با عنایت به اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر به دو شاخه مختلف تقسیم شده است. که عبارتند از: میثاق حقوق مدنی ،سیاسی و دوم میثاق حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، هردو میثاق با تاکیدشان برحق مردم برای تعیین سرنوشت و حاکمیت بر منابع طبیعی خود، شروع می‌شود و حال انکه استکبار و اسرائیل این حقوق را تاکنون پایمال کرده است. نقض حقوق بشر توسط اسرائیل علیه فلسطین بسیار است. به عنوان مثال تا کنون بیش از ۷۰ قطعنامه علیه جنایات اسرائیل در سازمان ملل تصویب شده‌است. در حدود ۱۵۰۰ کودک توسط اسرائیلی‌ها کشته شده‌اند. اسرائیل تا به حال ۲۷۰۰۰ خانه فلسطینیان را تخریب کرده‌است. و بسیاری از سیاست‌مداران فلسطینی بازداشت یا زندانی شده‌اند. ۲۶۳ شهرک صهیونیست نشین در سرزمین‌های متعلق به فلسطینیان ساخته‌شده‌است. آیا این با جنایات هیتلر قابل مقایسه نیست و حتی باید اعتراف کرد بدتر از جنایات هیتلر است.

  • حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده:

با توجه سیاست بنیادین جمهوری اسلامی ایران در قبال مساله فلسطین، بررسی دیدگاه رهبری جمهوری اسلامی در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا به چند نکته در مورد مساله فلسطین از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای اشاره میکنم:

  ۱٫ مسأله‌ی اصلی فلسطین؛ تداوم ظلم و اشغالگری است

از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، اساساً تشکیل دولت صهیونیست – در این نقطه از دنیای اسلام، با یک هدفِ بلند مدتِ استکباری به وجود آمد. طبق اسناد تاریخی، تشکیل حکومت صهیونیستی در این سرزمین، یک آرزو و ایده یهودی نبود؛ بلکه بیشتر یک ایده استعماری و صهیونیستی بود.

۲٫ دو مسأله‌ی انحرافی در مورد فلسطین وجود دارد:

الف) عربی نشان دادن مساله فلسطین

ب) محلی و منطقه‌ای نشان دادن مساله فلسطین

رهبر انقلاب اسلامی معتقد است مساله اشغال سرزمین فلسطین یک مساله صرفا عربی و محدود به یک منطقه خاص نیست بلکه مربوط به کل جهان اسلام و تمام انسانهای آزادیخواه جهان است. از این رو جمهوری اسلامی ایران در قبال مساله فلسطین احساس مسئولیت می‌کند و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سیاست تغییر ناپذیر خود را بر مبنای دفاع از حقوق ملت فلسطین قرار داده است.

  1. اشغالگران صهیونیست هم اینک دو هدف را دنبال می‌کنند:

الف) مشروعیت بخشیدن به تجاوز و اشغال فلسطین

ب) صلح با  اشغالگر و متجاوز (اسرائیل)

به تعبیر حضرت ایت‌الله خامنه‌ای امروز ترفند صهیونیستها و پشتیبانانشان – که دولت امریکا مهمترین پشتیبان آنهاست – مشروعیت بخشیدن به تجاوز اشغالگران سرزمین فلسطین است؛ آنها از نام زیبای صلح استفاده می‌کنند! بله؛ اساسا صلح چیز خیلی خوبی است؛ اما کجا و با چه کسی!؟ آیا با کسی که خانه شما را اشغال کرده می‌توان صلح کرد؟! صلح بعد از خاتمه اشغالگری تحقق می‌یابد. اگر متجاوزان و اشغالگران صهیونیست فلسطین را به صاحبان خانه واگذار کنند؛ یا از دولت و ملت فلسطین اجازه بگیرند و بگویند به ما اجازه دهید تعدادی از ما، یا همه ما در این کشور بمانیم – کسی با آنها جنگی نخواهد داشت. در این صورت صلح عادلانه برقرار خواهد شد.

  ۴٫ وظیفه همه آزادیخواهان جهان؛ مخالفت با ظلم و تجاوز و حمایت از مردم مظلوم فلسطین است

هر انسان آزاده‌ای – با هر مذهب و ملیتی- در برابر ظلم به همنوعانش سکوت نمی کند. این منطق آزادیخواهی و عدالت خواهی است.

  1. تنها راهکار حل مساله فلسطین؛ برگزاری همه پرسی است

در وضعیت فعلی تنها راه حلّ مسأله فلسطین از دیدگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران این است که مردم واقعی فلسطین – نه مهاجران غاصب و اشغالگر – چه آنهایی که در داخل فلسطین ماندند، چه آنهایی که در بیرون فلسطین هستند، خود نظام حاکم بر کشورشان را تعیین کنند. اگر اتّکاء به آراءِ یک ملت از نظر مدّعیان دمکراسی در دنیا حرف پسندیده‌ای است، ملت فلسطین هم یک ملت است و باید خود تصمیم بگیرد.

  • حجت‌الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری:
  1. سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، امام خمینی (ره) درباره خطر اسرائیل هشدار داده و آن را برای جهان

اسلام خطرناک دانست. به واقع انقلاب اسلامی با پشتیبانی از فلسطین و توجه دادن مسلمانان به خطر رژیم صهیونیستی آغاز شده و پشتیبانی از آرمان فلطسین بخشی از هویت آن است.

  1. در روز قدس و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مسلمانان سراسر جهان با مردم مظلوم فلسطین ابراز همبستگی می کنند.
  2. با وجود تلاشهایی که قدرتهای بزرگ برای ایجاد صلح در فلسطین انجام داده اند، اما هیچ گاه به راه حل نرسیده و مشکل را بیشتر و بیشتر کرده است. اما جمهوری اسلامی ایران و به طور ویژه مقام معظم رهبری، بر اساس ارزشهای مردم­سالار و انسانی و این حقیقت که هر کس حق دارد سرنوشت و دولت خود را تعیین کند ، به آشکاری راهبرد برگزاری همه پرسی برای همه مردم واقعی فلسطین را پیشنهاد کرده است. این بدان معناست که همه کسانی که در فلسطین هستند و متعلق به آن و در فلسطین زندگی کرده­اند یا در جهان آواره­اند، به وطن خویش برگردند و آینده خود و کشور خود را تعیین کنند و تصمیم بگیرند. این سیاست، بر اساس همۀ آن چیزی است که غربی ها ادعای آن را دارند و به واقع حاضر نیستند به آن گردن گذارند و توسط ایران بارها تکرار شده است. اخیراً رسما توسط نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به ثبت رسیده است. دموکراسی، عامل بسیار مهمی است، هر چند رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش این امر نیست.
  3. به نظر میرسد جهان اسلام باید درک کند که راه حل مسئله فلسطین بر دو محور اساسی دموکراسی و مقاومت بنیان نهاده شده است. هدف مقاومت، روشن است و مردم فلسطین در برابر ستم و اشغالگری ایستاده­اند و حاضر نیستند به نقشه­های صهیونیستها تن دهند، در همین راستا است که امروز همه گروه های فلسطینی مخالف طرح به اصطلاح صلح “معامله قرن” هستند که آمریکایی­ها طراح آن هستند. این وحدت در فلسطین بر اساس مقاومت امری خوشحال کننده برای خنثی کردن سیاست های صهیونیستی است. مردم فلسطین از طرحهای جعلی صلح، خسته شده اند و تنها راه در مقاومت می جویند.
  4. از آنجا که آمریکا و اسرائیل در حال توطئه برای جهان اسلام هستند ، قدس نه تنها برای فلسطینی ها بلکه برای همه مسلمانان، بستری مطلوب برای آگاهی از مسائل جهان اسلام به ویژه فلسطین است. شناخت و فهم نقشه­های دشمنان امری مهم و کلیدی است که با افزایش آگاهی باید به آن دست یافت، امری که امروزه برای مقابله با طرح معامله قرن، بیش از هر زمان، جهان اسلام به آن نیاز دارد.