فراخوان رزمایش همدلی و مواسات برای کمک مومنانه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ریس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در پیامی آغاز ماه مبارک رمضان را تبریک گفته و نکاتی را خاطر نشان شدند.

آیت‌الله رشاد همچنین در این پیام نکاتی را خطاب به طلاب و فضلای حوزه علمیه یادآور شدند.

متن پیام ایشان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایّها الَذین آمَنوا کُتبَ علَیکُم الصیامُ کَما کُتِب عَلی الذینَ مِن قَبلِکم لَعلَّکُم تَتّقُونَ
برغم پیامدهای تلخ بلای ویروس کرونا در اقصا نقاط عالم و شرائط ناگواری که متوجه همه‌ انسان‌ها و مسلمانان و هم‌میهنان عزیز شده است، ولی این فاجعه‌ی جهانگیر و ویرانگر دارای پیاوردهای مثبت بسیاری نیز بوده است.
از جمله‌ی پیاوردهای مثبت بحران کرونازدگی، عطف توجه بشر مغرور مدرنیته زده، به ناتوانی‌های ذاتی و همیشگی انسان و عدم کفایت علوم و ابزارهای مادی موجود برای رفع مشکلات حیات، و نیز زنده شدن احساس نیاز به قدرت لایزال الاهی و حاجت‌مندی بشر به معنویات و لزوم اتکاء به اسباب فرامادی در مقابله با بحران‌ها و بلاها بوده است. اکنون که در شرف تشرف به رمضان المبارک هستیم، شایسته است:
۱ـ فضلا و طلاب عزیز از فرصت مساعد کنونی برای تقویت و توسعه‌ی معنویت و دیانت به نحو درخور و فراخور بهره برداری کنند، و با توجه به محدودیت‌های الزامی اعمال شده بر مساجد و مشاهد و لزوم اجتناب از تجمعات، با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و شیوه‌های ابتکاری در راهنمایی طبقات مختلف خاصه جوانان بطور مضاعف اهتمام بفرمایند.
۲ـ مؤمنین ضمن سعی بر بهره‌مندی حداکثری از فیوضات ماه ضیافت الاهی، از فرصت پیش‌آمده کمال بهره برداری را برای راهنمایی منسوبین و مرتبطین خصوصا جوانان بفرمایند. متدینین باید خانه‌ها را به مساجد و معابدی کوچک برای ارتباط معنوی و مناجات با خداوند بزرگ بدل کنند. دعا برای رفع این بلا و تبدیل این نقمت به نعمت از جمله‌ ی مهم‌ترین خواسته‌های اهل ایمان در این ایام و لیالی باید باشد.
۳ـ طبقات آسیب‌پذیر جامعه، در شرائط پیش‌آمده، آسیب بیش‌تری دیده‌اند، چنان که رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) دعوت فرموده اند، افراد متمکن و برخوردار، در این ایام برای کمک و مواسات مؤمنانه برای کاهش آلام افراد محروم و آسیب دیده جدیت فزون‌تری بفرمایند. مواسات با همنوعان و دادرسی محرومان، از نشانه‌‌های تقوا و شروط قبول طاعات و عبادات است. و السلام علی من اتبع الهدی.
ملتمس دعای خیر

علی‌اکبر رشاد
۳۰ شعبان المعظم ۱۴۴۱