نمایشگاه مجازی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

سازمان انتشارات پژوهشگاه به منظور گرم نگه داشتن فرهنگ کتاب و کتابخواني در روزهاي سرد کرونايي و همچنين رفاه حال علاقمندان به اين حوزه اقدام به راه اندازي نمايشگاه مجازي کتاب هاي خود کرده است. در گفتگويي کوتاه با سيدغلامرضا حسيني مدير عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي از چند و چون اين ماجرا باخبر خواهيم شد.

ـ سال ۱۳۹۸ برای صنعت نشر چگونه گذشت؟
در طول این سال‌ها همیشه صنعت نشر با چالش‌های ریز و درشت دست و پنجه نرم کرده و با زحمت توانسته خود را سرپا نگه دارد، در سال‌های اخیر اصلی‌ترین چالش ناشران علاوه بر کاهش سرمایه و نقدینگی، بحث گرانی کاغذ و مواد اولیه بود که بخشی از آن با تخصیص سهمیه‌ی کاغذ یارانه‌ای مرتفع شد. و اغلب با کاهش تولید و تقلیل شمارگان کتاب سال سختی را گذراندند ناشران در حال برنامه‌ریزی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال ۹۹ بودند که با میهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا مواجه شدند و چالش جدید به مشکلات قبلی افزوده شد.

ـ سال ۱۳۹۸ عملکرد سازمان انتشارات در تولید کتاب چگونه بود؟
تلاش برای حفظ پویایی و امکان پاسخگویی به نیاز مخاطبان بیشتر ظرفیت ما را مصروف تجدید چاپ آثار نمود البته همزمان از چاپ اول هم غافل نشدیم در سال ۱۳۹۸ سازمان انتشارات در جمع ۱۲۲ عنوان کتاب و مجله منتشر کرده است.

ـ با توجه به وضعیت جدید پیش‌بینی شما برای نشر چیست؟
در حال حاضر چرخه‌ی همه ارکان اقتصادی نشر به طول دوره‌ی وضعیت ناشی از ویروس کرونا بستگی دارد، هرچقدر این دوره کوتاهتر شود امکان احیای شرایط متصورتر است ولی در صورت طولانی شدن واقعاً نشر به خودی خود توان ادامه حیات نخواهد داشت. متأسفانه عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن کریم و همچنین تعطیلی فروشگاهها و دانشگاهها و… ضربه‌ی اساسی به پیکر ضعیف نشر کشور است.

ـ در وضعیت فعلی شما برنامه‌هایی تدارک دیده‌اید؟
اصل بر مقاومت و تلاش بیشتر برای عبور از این وضعیت است، در بخش فروش سازمان انتشارات از گذشته امکان فروش غیرحضوری را فراهم کرده بود و معمولاً در استانهایی که کتاب‌ها در دسترس علاقمندان نبود از طریق خرید اینترنتی کتاب‌ها ارسال می‌شد. ولی شرایط جدید مخاطبان را بیشتر از گذشته علاقمند به خرید غیرحضوری کرده و کماکان این امکان فراهم است. البته فروشگاه کتاب اندیشه واقع در خیابان انقلاب براساس دستورالعمل‌های بهداشتی دایر و پذیرای علاقمندان است.

ـ امسال با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آیا برنامه‌ی جایگزینی دارید؟
بله، حالا که بزرگترین رویداد فرهنگی کشور برگزار نشد برای تسهیل دسترسی فرهیختگان، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان و تمام مخاطبان در سراسر کشور، «نمایشگاه مجازی با تخفیف ویژه» همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، این طرح از روز اول ماه مبارک رمضان به مدت دو هفته برگزار خواهد شد و تا میلاد امام حسن مجتبی(ع) ادامه دارد. مخاطبان عزیز از تخفیف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و قرآن کریم با خرید اینترنتی بهره‌مند می‌شوند.
در این طرح خریدهایی که از طریق سایت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس www.poiict.ir صورت پذیرد با ۳۰% تخفیف محاسبه و رایگان به سراسر کشور ارسال خواهد شد. این تخفیف شامل آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کانون اندیشه جوان و موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر می‌باشد.