مادر تر از مادر؛ کتابی برای شناخت چهره عرفانی حضرت خدیجه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه گفت‌‌وگو با نویسندگان آثار پژوهشگاه و کانون اندیشه جوان، اینبار سراغ سرکار خانم سیده رویا موسوی گرمارودی رفتیم. وی کتابی تحت عنوان مادر تر از مادر، چهره عرفانی حضرت خدیجه(س) را به بیان روان برای مخاطب در کانون اندیشه جوان به زیور طبع آراسته است. از همین رو هم کلام با سرکار خانوم گرمارودی شدیم تا توضیحاتی هرچند کوتاه درباره زندگی حضرت خدیجه بشنویم.

در ادامه متن کامل گفت‌وگو با سیده رویا موسوی گرمارودی از منظرتان خواهد گذشت.

اثر شما به تازگی منتشر شده است؛ ویژگی‌های این کتاب را بیان کنید.

مادر تر از مادر که درباره چهره عرفانی خانم خدیجه کبرا سلام الله علیه به سبک داستانی نگاشته شده درصدد است تا الگوی عرفانی ملموسی را برای جوانان با تاکید بر حقایق مستند موجود البته به میزان درک و فهم اینجانب از عرفان شیعی فرا روی مخاطبین قرار بدهد چرا که عرفان حضرت خدیجه بسیار والاتر از آنی است که به قلم بنده درآید، من به اندازه خودم سعی در تماشای این چهره در شش فصل کرده‌ام طوری که اتفاقات تاریخی مربوط به دوران ایشان را با زاویه نگرش برجسته به هفت مورد از مراتب سلوکی دریشان به سبک داستانی بسی نزدیک به وقایع تاریخی بیان نمایم تا هم تاریخ مد نظر و هم عرفان شیعی را در الگویی که پیامبر (ص) ازیشان راضی بوده و بسیار به پیامبر نزدیک و با ایشان همراه بوده اند را مرور کنیم ضمنا به یاد داشته باشیم حضرت خدیجه جزء معصومین خاص نیست و اگر به حدی در معرفت خداوند جلو رفته که خدا به ایشان سلام می‌رساند این جای بسی تعمق دارد.

با توجه به مخاطب هدف: ضرورت و اهمیت موضوع را چگونه بیان می کنید؟

بنده اصولا با قشر جوان روبه رو هستم و با سوالات آن‌ها در زمینه عرفان اشنا هستم. هم اکنون سوء تعبیرها و سوء استفاده‌های فراوانی تحت عنوان عرفان که از عرفان حقیقی واقعا در حقیقت فاصله دارد، در حال رخ دادن است و ما به اسم عرفان شاهد اعمال غیر عرفانی هستیم، مرور شخصیت‌هایی که علی الظاهر معمولی هستند و در دوران جاهلیت اولیه توانسته‌اند اینقدر آسمانی و عرفانی باشند هم ضروری می‌نمود و هم از اهداف حقیقی یک مدرس عرفان و تاریخ است تا گامی هرچند کوچک برای پاسخ به سوالات ذهنی جوانان در راستای عرفان حقیقی و مراتب آن بردارد.

به نظر شما از چه راهکارهایی برای علاقمندی جوانان برای انس و آشنایی بیشتر با عرفان اهل بیت باید انجام داد؟

راهکارهایی که به نظرم می‌رسد: ترتیب دادن مجالس پرسش و پاسخ به صورت همایش های پژوهشی یا دانشگاهی و یا در سطح مدارس و کل اجتماع و به صورت رسانه ایست، هرچند کم و بیش پیش ازین کارهایی حتی به صورت سریال تلویزیونی انجام گرفت اما کار بیشتر می طلبد. حضرت علی (ع) می فرمایند حق را بشناس، محق را خواهی شناخت، بنابرین اگر ما در معرفی عرفان حقیقی سخت تر بکوشیم، جوان خود عرفان غیر حقیقی را خواهد شناخت.

نوشتن عرفان اصحاب خاص پیامبر (ص) و یاران ویژه ائمه (ع) به دست اهل فن و اگر با ادبیات جوان و جوان پسند درچارچوب شرعی آن انجام بگیرد بسیار مفید خواهد بود، بروشورهای معرفی کتب عرفانی که زبان ساده تری برای درک مراتب داشته باشد.

ویژگی شاخص و مزیت‌های نسبی این اثر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویژگی شاخص این اثر زبان داستانی آن با تکیه بر مستندات تاریخی تا جای ممکن است و نیز بیان مراتب هفتگانه سلوک در عرفان اسلامی، مراتبی که اصولا دربین عرفای مسلمان وشیعی نامشان و راهکارشان مطرح شده است مثل یقظه و طلب و عشق و صبر و فقر و توکل و رضا و حدود هفت مرتبه ازین مراتب را در رفتار خدیجه کبرا با بیان داستانی از زبان اطرافیان ایشان به صورت تحلیلی و پرسش و پاسخ رد و بدل شده میان شخصیت های داستان که از اطرافیان بانو محسوب می شوند، به انجام رساندیم

به عنوان آخرین سوال اکتفا می‌کنم به اینکه با توجه به مزیت‌های موجود یاد شده، گمانه‌زنی و پیش‌بینی اجمالی‌تان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص مرکز پژوهش‌های جوان چیست؟

همت دست اندرکاران محترم برای معرفی داستان واره ای تقریبا کوتاه با بیان مراتب لازم عرفانی به طور موجز خیلی یاری کننده است، معرفی این کتاب به مراکز معارف دانشگاهی برای دانشجویانی که درس عرفان عملی می گذرانند و یا حتی درس تاریخ صدر دارند و یا معرفی به مراکز مطالعاتی جوانان به امید خدا به تعدادی از پرسش های جوانان در زمینه تاریخ و عرفان پاسخ خواهد داد انشاالله.