گفتمان انتظار در اندیشه رهبر معظم انقلاب

عضو هیأت علمی پژوهشگاه در تشریح ابعاد گفتمان انتظار در اندیشه رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان انتظار را به مثابه یک کنش فعال و عمل تحول‎زا می‎دانند که سبب آماده‎سازى دائمی و تقویت‎کننده انگیزه در دل و درون باورمندان است.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در گفتگو با شبستان، در تبیین گفتمان انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنه ‏ای اظهار داشت: از میان مفاهیم ارزشی و مکتبی در اندیشه سیاسی آیتالله خامنه ‏ای «انتظار» از معدود «مفاهیم جوششی»، گشایشی، تولیدی و اقتدارساز است که در درون پارادایم امامت، نقش پویا و پایایی را برای مکتب اهل بیت(ع) تضمین می ‏کند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاهافزود: مهدویت و به ویژه انتظار در این عرصه از جمله اندیشه های متعالی است که هم بر پیشفرض قطعیِ گذشته امامت استوار است و هم بر آینده قطعی و حتمی ظهور و طلوع خورشید ولایت عظمای الهی تکیه زده است.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب جوهره امامت را اشرابکننده انتظار معرفی می ‏کنند، گفت: ایشان انتظار را به مثابه کلیدواژه فهم دین در دنیای متحول، چرخ دنده تولید قدرت مشروع و موتور محرکه امید و حرکت راهبردی به سوی سعادت و پیروزی نهایی می‏دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان داشت: مکتب انتظار از منظر ایشان بر پایه قانع نشدن، نپذیرفتن وضع موجودِ زندگى انسان و تلاش امیدوارانه براى رسیدن به وضع مطلوب حتمی و آینده قطعی، بر اساس آرمان‏گرایى واقعبینانه است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری انتظار را به مثابه یک کنش فعال و عمل تحولزا میدانند که سبب آمادهسازى دائمی و تقویتکننده انگیزه در دل و درون باورمندان است و نشاط، تحرک، پویایی و ترقب را یک حقیقت قطعی و ترصد یک ظهور حتمی را از خصایص انتظار میدانند.

 عضو هیأت علمی گروه سیاست با تأکید بر این که در اندیشه آیتالله خامنه ‏ای انتظار یک نوع رهایی است، ابراز داشت: البته باید بدانیم که در این اندیشه انتظار به معنای رهاکردن و سکون و نشستن به امید تحقق نیست، بلکه رهایی آزادی‌بخش و ظلم ‏ستیز و عدالتگستر است.

وی یادآور شد: ویژگیهای فوق گفتمان انتظار را در وزان مهم‏ترین عنصر اکتشاف‏ کننده حقایق متافیزیکی مهدویت قرار داده است و به طور کلی می توان سنخ‏ شناسی مفهوم انتظار، نقش پارادایمیک امامت برای گفتمان انتظار، انتظار رهاییبخش و عدالت‏ گستر، انتظار بزرگ‏ترین راهبرد زمینهساز ظهور و کنش انسان‏ سازی، جامعهپردازی و تمدنسازی در نظریه انتظار را از منظر اندیشه رهبر معظم انقلاب بررسی کرد.