طرح بهارانه کتاب در حد و اندازه خود مفید بوده است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدغلامرضا حسینی مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا در رابطه با «طرح بهارانه» گفت: طرح‌های تخفیف کتاب که به‌همت موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، به نوبه خود اقدامی ارزشمند است، و هر چند وقت یک بار دلگرمی در میان اهل مطالعه و کتابفروشی‌ها ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: بی‌شک هر فعالیت و اقدامی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. حتماً مسئولان خانه کتاب علاقمند هستند این طرح از گستردگی بیشتری از حیث فراگیری جغرافیایی و خدمات ارائه شده به مخاطب و کتابفروشی برخوردار باشد، که البته با محدودیت و مضایق مختلفی مواجه هستند.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه تصریح کرد: حجم تخفیف ارائه شده به کتابفروش و مخاطب خیلی وسوسه‌کننده نیست، به‌عنوان مثال افرادی که قصد بهره‌مندی از سقف ۱۵۰ هزار تومان خرید را ندارند و صرفاً قصد تهیه یک کتاب را دارند، خیلی برایشان تفاوتی نمی‌کند که از این تخفیف بهره‌مند شوند یا نشوند.

حسینی به دیگر مشکلات طرح بهارانه کتاب اشاره کرد و یادآور شد: یک مشکل که برخی دوستان کتابفروش آن را مطرح کردند، عدم ثبت کتاب‌های جدید در سامانه است که احتمالاً به دلیل عدم اعلام وصول کتاب‌های جدید است.

وی تسریع در تسویه حساب را مهم برشمرد و بیان کرد: در شرایط بحران ناشی از کرونا، بدیهی است که هر کمک و طرحی که موجب رونق حداقلی کتابفروشی‌ها بشود، ارزشمند است و طرح بهارانه کتاب هم در حد و اندازه‌ی خود مفید بوده است. البته تسریع در تسویه حساب خیلی مهم است.

حسینی در پایان افزود: تلاش برای افزایش سرانه‌ فروش کتابفروشی‌ها از محل طرح و همچنین تشویق به شرکت و حضور فراگیر آنها در طرح‌های خانه کتاب می‌تواند به پویایی طرح‌ها کمک بیشتری بکند. برخی برنامه‌های جنبی از قبیل معرفی و تشویق کتابفروشی‌های فعال و موفق و همچنین برگزاری مسابقه با شرکت مخاطبان که از تخفیف طرح استفاده کرده‌اند و یا تشویق ناشران فعال، کتاب‌های پرفروش و… می‌تواند و در شرایط فعلی به پویایی بیشتر طرح کمک کند.